GroenLinks organiseert op 3 februari een bijeenkomst in De Swaen over de energietransitie (meer informatie).

Niet achterop raken

Ons gemeentebestuur zegt niet voorop te willen lopen in de energietransitie. Met deze instelling raken we langzaam achterop. Dat is slecht voor het klimaat, maar ook voor onze portemonnee. GroenLinks wil de ambities flink verhogen. In 2030 willen we dat alle huizen in onze gemeente van duurzame elektriciteit zijn voorzien. Daarnaast zou Edam-Volendam in 2040 aardgasvrij moeten zijn. Hoe krijg je dat voor elkaar? En net zo belangrijk: hoe zorg je dat de energietransitie eerlijk verloopt?

Elektriciteit, warmte en opslag

Voor het opwekken van duurzame elektriciteit zetten we in op windmolens en zonnepanelen. In onze gemeente is beperkt ruimte voor windmolens. Voor het plaatsen van windmolens moet er draagvlak zijn bij de omwonenden. Daarnaast ontvangen zij altijd een deel van de winst. Zonnepanelen kunnen geplaatst worden op daken, maar ook boven parkeerplaatsen en zelfs in fietspaden. Voor duurzame warmte zien we kansen in (hybride) warmtepompen en het winnen van diepe bodemwarmte. GroenLinks is ook sterk voorstander van het lokaal opslaan en gebruiken van duurzame energie. Door de opgewekte energie dicht bij de bron te gebruiken zijn er minder zware kabels of leidingen nodig.

Duurzaam verdienmodel

De energietransitie biedt veel kansen voor onze gemeenschap. Investeren in duurzame energie is erg aantrekkelijk. Het isoleren van woningen leidt tot lagere energiekosten en meer comfort. Onze ondernemers kunnen geld verdienen door de daken van hun bedrijfspanden vol te leggen met zonnepanelen. De gemeente zelf kan investeren in het grootschalig opwekken en opslaan van duurzame energie. Met het inspelen op dit soort kansen kunnen we van de energietransitie een verdienmodel maken. Een duurzaam verdienmodel, dat onze gemeente én de planeet verder helpt.

Lokaal en eerlijk

GroenLinks vindt het heel belangrijk dat de opbrengsten en kosten van de energietransitie eerlijk worden verdeeld. Zo willen we dat de winst van de duurzame energie die we hier opwekken ook binnen de gemeenschap blijft. Een manier om dit te doen is via energiecoöperaties. Onze inwoners worden dan mede-eigenaar van energieprojecten in onze gemeente, waardoor zij ook profiteren van de opgewekte energie. Onze regio heeft nu al twee succesvolle energiecoöperaties: Zon op Edam-Volendam en Coöperatie Windenergie Waterland. Dat moeten er veel meer worden.

Iedereen duurzaam

Speciale aandacht hebben we voor mensen met weinig geld. Zij kunnen het verduurzamen van hun huis meestal niet betalen. Zonder extra maatregelen dreigen zij achter te blijven. Met een lokaal Klimaatfonds willen wij deze groep subsidie geven voor energiebesparende maatregelen, zoals isolatie. Voor inwoners met meer financiële draagkracht komt er een Duurzaamheidslening. Hiermee kunnen zij via de gemeente geld lenen voor duurzame maatregelen aan hun woning. Het idee is dat het geleende bedrag op den duur weer wordt terugverdiend met het besparen op de energiekosten.

Aan de slag!

De gemeente moet nu echt aan de slag met de energietransitie. Zij moet niet alleen zelf investeren, maar ook de voorwaarden scheppen voor onze inwoners om duurzaam te denken en doen. Laat anderen zich maar verliezen in oeverloze discussies. In de tussentijd investeren wij in de toekomst.

Sean Tol

Op donderdag 3 februari organiseren we een bijeenkomst over de klimaatcrisis en de energietransitie. Sprekers met kennis van zaken buigen zich over de vraag wat we in onze gemeente én in ons eigen huis kunnen doen. Deze bijeenkomst vindt plaats in De Swaen, Voorhaven 135 te Edam. Houd de datum alvast vrij in uw agenda. Meer informatie volgt!