Afdeling

BEKEN KLEUR

De afdeling GroenLinks Edam-Volendam bestaat uit een groep mensen die staan voor hun idealen: sociale rechtvaardigheid, openheid van bestuur en een duurzame relatie met natuur en milieu. Kenmerkend is een eigenwijze en nieuwsgierige levenshouding en een hardnekkig vertrouwen in een democratische samenleving.  GroenLinks daagt inwoners van Edam-Volendam voortdurend uit tot ongehinderd en oprecht kleur bekennen.

De afdeling bestaat uit een bestuur en een steunfractie die maandelijks twee keer bijeenkomt en zich voorbereidt op de raadsvergadering. Signalen en vragen van inwoners uit de gemeente over actuele kwesties vormen voor GroenLinks geregeld aanleiding tot actie en publicaties in de lokale media. Daarnaast gebruikt GroenLinks moties en amendementen als effectief instrument voor het benadrukken van het eigen standpunt en het overtuigen van andere fracties.

In een overwegend behoudende en lokaal gerichte gemeenteraad is de directe invloed van een tweekoppige oppositiepartij beperkt. Des te belangrijker is de rol van GroenLinks als actiepartij en als ‘luis in de pels’ die zaken onbevangen aan de kaak kan stellen.