Woningbouwvereniging De Vooruitgang gaat een woningbouwplan realiseren op het Maria Goretti terrein, na sloop van de gebouwen aldaar. De huidige gebruikers moeten verhuizen naar nieuwbouw in de Broeckgouw: de kinderopvang naar een nieuw “Kindcentrum Broeckgouw” en de turners van Mauritius naar een nieuw “Gymsportcentrum”. De verhuizing van de kinderopvang naar de buitenste rand van ons dorp is omstreden, en de sloop van die mooie oude gebouwen is dat ook. Maar de woningen die daar komen, bieden een kans en geven ons hoop. Hoop dat er nu, naast ouderenwoningen, eindelijk eens een keer ook voor jongeren betaalbare huisvesting wordt gerealiseerd – door verbouw of door nieuwbouw. Wat ons betreft blijft er dan ook nog genoeg plaats ‘over’ voor kinderopvang.

Onbetaalbaar voor jongeren

Er is veel gebouwd in onze gemeente, maar voor jongeren is die nieuwbouw helaas onbetaalbaar. De sociale huurwoningen zijn allemaal bestemd voor senioren, met voor jongeren onbetaalbare huren van 600 à 700 euro. Een woning kopen zit er voor de meeste jongeren ook niet in: dat lukt alleen als je flink wat spaargeld én een vaste baan hebt. Tot die tijd moet je noodgedwongen bij je ouders blijven wonen. Niks aan te doen, zou je zeggen. Maar het kan ook anders. Bijvoorbeeld op het Maria Goretti terrein.

Maria Goretti een levendige buurt…

Hoe mooi zou het zijn als daar, in het hart van ons dorp, een gemengd project zou komen waar ouderen, gezinnen en jongeren bij en door elkaar wonen. Het liefst nog met andere functies dan wonen er tussendoor. Bijvoorbeeld kinderopvang, werk/kantoor aan huis, winkeltjes of ateliers. Voor de bewoners én voor het dorp levert dat een levendige buurt op waar kinderen, jongeren en ouderen contact met elkaar hebben en samen dingen kunnen doen.

…met plaats voor jongeren

Hiervoor moeten er naast gezinswoningen ook jongereneenheden gerealiseerd worden: grote woningen voor meerdere bewoners, met voor ieder een eigen woonslaapkamer met badkamer en een gezamenlijke woonkamer en keuken. Zo zijn wellicht huren onder de € 500 realiseerbaar, zodat ook wat minder welgestelde jongeren eindelijk een keer ‘op hun eigen’ kunnen wonen.

Het kan ook anders

Ook met ‘gewone’ gezinswoningen kunnen jongeren worden geholpen, door die te verhuren aan twee of meer alleenstaande jongeren. Ze hebben dan ieder een eigen, ruime woon/slaapkamer en delen de woonkamer, de keuken en de badkamer. Dat concept – de ‘friendswoning’ – wordt al volop toegepast in Amsterdam, in de vrije sector en ook door woningcorporaties als Rochdale en Stadgenoot.

Slopen of verbouwen?

Misschien is ook verbouw mogelijk, dan hoeven niet al die mooie gebouwen gesloopt te worden. Het is de moeite waard om te onderzoeken of dat haalbaar is. Niet per se het hele complex, maar alleen de mooiste en geschiktste delen. Hoe dan ook, met verbouw of met nieuwbouw: Maria Goretti biedt een prachtkans om ook voor jongeren betaalbare huisvesting te realiseren. Woningbouwvereniging: zet hem op!

Mirre Schager, werkgroep Jongerenhuisvesting GroenLinks Edam-Volendam.