De gemeenteraad heeft gesproken. Een volgende stap is gezet voor een afrit bij Wullempie. Auto’s en bussen kunnen zo sneller bij Spaander komen. De veiligheid van voetgangers is hiermee gediend is nu het verhaal. En ook Spaander en de mensen die aan de Haven wonen hebben er baat bij. De Haven kan bij het begin van het Noordeinde worden afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer.
Waarom een afrit?
Lijst Kras had twee woordvoerders nodig om hun koersverandering recht te breien. Een afrit bij Wullempie naar het Kleipark zorgt voor meer veiligheid. Auto’s en bussen hoeven dan niet meer om te rijden. Dit argument hebben ze opgediept uit een oud rapport van Goudappel Coffeng. Maar dit verhaal stamt nog uit de tijd dat autobussen in colonne dwars door massa’s toeristen moesten rijden om bij het parkeerterrein van Spaander te komen. CDA, VD’80, en VVD deelden deze veiligheidsoverwegingen maar zeiden verder niet zoveel. Zij zaten al in de tas. Toch vreemd dat je deze partijen vroeger nooit hoorde over veiligheid van voetgangers toen de touringcars nog heer en meester waren op de krappe dijk. Zij grossieren in argumenten naargelang het ze uitkomt. Een autovrije dijk op de drukke uren van de dag is natuurlijk de veiligste oplossing, maar zoveel veiligheid hoefde nu ook weer niet van deze partijen. Ook de bereikbaarheid voor leveranciers en voor de bewoners van de Haven werd genoemd. En daarom moet er een afrit komen. In werkelijkheid dient de afrit natuurlijk vooral het belang van Spaander en de projectontwikkelaars van het Havendijkje. Hun bezittingen zullen in waarde stijgen. Maar dat is de roze olifant die iedereen ziet maar niemand noemt. Ruim honderd jaar geleden dempte Amsterdam grachten vanwege de toenemende verkeersdruk. In Volendam dreigen we nu met de afrit een vergelijkbare historische fout te maken.
Kwaliteit, Kwaliteit, Kwaliteit?
Onze gemeente heeft vele rapporten over het toerisme laten opstellen. We mikken op de kwaliteitstoerist die wat langer blijft en we streven ernaar de historische waarde van Volendam tot uiting te laten komen. Twee vaste ambities die we steeds aantreffen. In de komende jaren zal het toerisme verder toenemen. Onze wereldwijze gasten zullen steeds meer echtheid en eigenheid verkiezen boven namaak en nep. Als je het huidige aanbod kritisch beziet moeten we dus flink aan de slag. We hebben al een mooie kustlijn, de Haven is prachtig en het uitzicht kan niet mooier. Dat is ons tafelzilver waar we heel zuinig op moeten zijn. Spaander bijvoorbeeld zou meer dan nu een attractie van de bovenste plank kunnen zijn met een nieuwe tentoonstellingsruimte voor die mooie en omvangrijke schilderijencollectie en een atelier voor kunstenaars op het Kleipark. Dat past meer bij Volendam dan Spaanse tapasrestaurants en Italiaanse pizzeria’s. Er is genoeg te verbeteren aan ons toeristisch product. Dat de autobussen het straatbeeld niet meer overheersen heeft al voor een geweldige kwaliteitsimpuls gezorgd. Alsof het nooit anders is geweest. Geheel afsluiten voor het gemotoriseerd verkeer tussen zeg 11:00 uur en 18:00 uur zou een volgende logische stap zijn. Dat doe je als je echt streeft naar veiligheid en kwaliteit! Twee kernwaarden die je niet los van elkaar mag zien. We zullen keuzes moeten maken. Als we het toeristisch product op orde hebben dan willen onze gasten daar best een stukje voor lopen.
En nu?
Volendam, het authentieke vissersdorpje waar de kunstenaars graag kwamen. Is dit het beeld dat we moeten koesteren en aan moeten werken? Dan is de afrit het paard van Troje dat een heleboel ongewenste ontwikkelingen in gang zal zetten. We halen dan het auto- en busverkeer het centrum weer binnen. Grootschalige plannen voor de ontwikkeling van het Havendijkje zullen snel hun beslag krijgen. Een mini Benidorm aan de Haven met winkels en daarboven appartementen voorspelt de glazen bol. En liefst zo hoog mogelijk. Het Kleipark, een triple-A locatie, blijft een asfaltvlakte voor auto’s en bussen. En de gemeente … die laat nog maar eens een rapport maken over kwaliteitstoerisme. Die kant moeten we dus niet op. Alles is nog niet verloren. Dit onderwerp zal nog een paar keer in de raad komen voor bestemmingsplanwijzigingen, etc. U kunt dan bezwaar maken. Laat uw partij weten dat u uw dorp terugwilt en dat we het niet geheel moeten verjubelen aan het toerisme. Ook GroenLinks zal zich blijven verzetten tegen de afrit. Ons dorp is het waard.
John Kluessien, GroenLinks