GroenLinks stelde eerder schriftelijke vragen over de verkeerssituatie rond het knooppunt Zuidpolderlaan - Dijkgraaf de Ruiterlaan - Broekgouwstraat, een onoverzichtelijk kruispunt waar de ingang naar de Molenbuurt en de toegang tot de basisschool Trimaran kruisen met zwaar vrachtverkeer naar de Broeckgouw en de industrieterreinen van Volendam. Ook de bussen 316 en 110 wurmen zich erdoor. De gemeente antwoordt nu dat er ter plaatse een snelheidsbeperking van 30 km per uur wordt ingesteld.
Ondertussen houden wij ons hart vast. De NIVO van 30 mei bericht dat in de komende 2 à 3 maanden (!) 120.000 (!) kubieke meter zand aangereden gaat worden met 18 vrachtwagens die elk 9 keer per dag aanrijden (!), van 's ochtends 6 uur tot 's avonds 7 uur (!). Dat zijn 324 vrachtwagenbewegingen per dag, d.w.z. 24 per uur (!). Elke
2,5 minuut rijdt er een vrachtwagen over de Dijkgraaf de Ruiterlaan, Zuidpolderlaan, Dijkgraaf Poschlaan en Singelweg.
Moet de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen in Edam wijken voor de aanleg van de Broeckgouw? En wat te denken van de geluidsoverlast van al die vrachtwagens, die ook telkens bij de wegversmallingen moeten afremmen en weer optrekken? Moeten er geen verkeersregelaars ingezet worden om de vrachtwagenkaravanen in goede banen te leiden? Vanuit de gemeente is nog niks gecommuniceerd over het zandtransport. Er wordt veel te lichtvaardig gedacht over de overlast die deze enorme operatie gaat veroorzaken.