Deze spreuk heeft betrekking op de stad Napels. Zo mooi is deze stad, dat je rustig dood kunt gaan nadat je haar hebt bezocht. Volendam is natuurlijk minstens net zo mooi. Er is nog een overeenkomst: beide plaatsen hebben last van een hardnekkig probleem dat het bestuur maar niet opgelost lijkt te krijgen. Napels heeft een probleem met vuilnis en wij hebben te maken met een hardnekkig busprobleem op de dijk. In Napels zijn er organisaties die de misère in stand houden omdat zij er baat bij hebben dat het stinkende vuil hoog opgetast op straat ligt. In Volendam hebben we de horecaonderneming Spaander, die zorgt voor veel meer busbewegingen dan “nodig” is.
Spaander laat bussen vier keer over de dijk rijden voor één klus

De Volendammer bevolking, de toeristen en het gemeentebestuur worstelen al tientallen jaren met het verkeersprobleem op de dijk. Dit probleem vormt een belangrijk en gevoelig onderwerp op de politieke agenda. De gemeenteraad durft nog steeds niet de maatregelen te treffen die noodzakelijk en afdoende zijn en daarom rest ons een beleid  van pappen en nathouden. Zo moeten nu al vier jaar peperdure verkeersregelaars  het (bus)verkeer in goede banen leiden om de overlast tot een minimum te beperken. Pas als het parkeerterrein van Spaander helemaal vol staat ‘mogen’ de bussen bij de Parallelweg parkeren. Spaander heeft hier een eenvoudige truc op gevonden: als de parkeerwachter ziet dat het terrein vol dreigt te raken stuurt hij de bussen leeg weg nadat de toeristen gelost zijn. Later komt deze bus weer langs om de passagiers op te halen. Deze bus rijdt dus vier keer over het Noordeinde. Op drukke dagen wordt het zodoende op de dijk nog veel drukker dan nodig is. Onlangs heeft een ambtenaar van de gemeente, die eens een keertje poolshoogte kwam nemen, dit ook geconstateerd. De man moest bijkans gereanimeerd worden van de schrik. Noordeinde bewoners, die hem een glaasje water kwamen brengen, vonden hem wel erg naïef. Zij roepen al jaren dat dit staande praktijk is.

Spaander spot met de genomen raadsbesluiten

Spaander is hiermee de grens van het fatsoen gepasseerd. Dat ik mij nu wat grof uitdruk komt door woede: waar haalt Spaander de gore moed vandaan om zo te handelen? Zij is toch op de hoogte van de voorgeschiedenis? Om iets daarvan te noemen:  door de ondernemers is beloofd dat dit jaar minstens de helft van de bussen rechtstreeks bij de Parallelweg zou parkeren. Daarmee zou het juist veel rustiger worden op de dijk. Daar is niets van terecht gekomen. In feite steekt Spaander een dikke middelvinger rechtop in het gezicht van de bevolking, de toeristen, de politiek en alle mensen die veel energie hebben gestoken om tot een werkbare oplossing te komen. Dit verkeersprobleem heeft de gemeenschap al makkelijk  1 miljoen euro gekost aan onderzoeksrapporten (zinnig en onzinnig), ambtenarenuren, half uitgevoerde verkeersmaatregelen, verkeersregelaars, onderhoudswerkzaamheden aan de stuk gereden dijk, proceskosten, etc.   Een bedrijf dat met haar handelwijze zo openlijk en brutaal spot met de genomen raadsbesluiten, zou toch op zijn minst eens flink op de vingers getikt mogen worden door de wethouder. In Napels heeft men ten einde raad, uiteindelijk het leger ingeschakeld om de vuilnishopen op te ruimen.

John Kluessien