Volgens mij slaakt het lezerspubliek van de NIVO vanavond een diepe, diepe zucht. Godzijdank, die vervelende gemeenteraadsverkiezingen zijn bijna achter de rug en hopelijk is het nu gedaan met al die ingezonden stukken en de paginagrote campagneadvertenties.
De eerstkomende vier jaar wordt de NIVO-lezer niet meer bestookt met het ge-ergeweer over en weer, met heetgebakerde stemmingmakerij en hartstochtelijke verkiezingsbeloften die na het sluiten van de stembussen net zo gemakkelijk weer in de vergetelheid dreigen te raken. Ditmaal waren alle gemeentelijke partijen in hun verkiezingsprogramma over één onderwerp wel héél eensgezind van mening. Links en rechts waren het er dan eindelijk over eens dat de Dijk autovrij moest worden en een eerste aanzet daartoe is in een democratisch genomen raadsbesluit vastgelegd in de voorgenomen afsluiting van het Zuideinde en het Zuidelijk deel van de Haven.
In een ingezonden artikel van een handelaar in goud en zilver aan de Haven wordt dit breed gedragen standpunt echter omschreven als zijnde het bokkige stokpaardje van alleen GroenLinks. GroenLinks, de partij die al jaren de euvele moed heeft om te durven beweren dat ondernemers gebaat zouden kunnen zijn bij een wandelend winkelpubliek. Brrr.. wandelen, dat klinkt bijna als een vies woord uit de mond van de Dijkondernemers die, paradoxaal genoeg, er ‘natúúrlijk van overtuigd zijn dat het voor de toerist en lokale bevolking veel prettiger is als zij rustig kunnen wandelen of fietsen en niet tussen de auto’s en bussen hoeven te laveren’. Hoe kunnen de ondernemers aan de ene kant deze stellige overtuiging aanhangen en van de andere kant ‘het zo belangrijk vinden dat er zeer dichtbij geparkeerd en gelost kan worden’. Dit is duidelijk een staaltje van meten met twee maten of preken voor de eigen parochie.
Verontwaardigd wijst de schrijver GroenLinks aan als zondebok voor de gedaalde inkomsten aan de Haven-Noord en voor het teruglopende toeristenaantal. Maar ja, zolang de toeristenbranche bestaat, klagen deze ondernemers al. Trouwens, jullie zijn toch ondernemers, onderneem dan zelf eens iets en wacht niet lijdzaam op de gemeente om jullie zaken te behartigen. Hij schijnt verder precies te weten waarom GroenLinks vóór een auto- en busvrije Dijk is (dus ook het Noordeinde en de Haven) en tégen een afrit bij Wullempie. En hij is, zacht uitgedrukt, niet blij met het gedachtegoed van die GroenLinks-adepten. Eerlijk gezegd moest ik de betekenis van het woord ‘adept’ even opzoeken. Ik dacht eerst dat het een of andere enge, minder fraaie aanduiding voor Linkse Rakkers was (ongetwijfeld bedoelde de schrijver er ook niet echt iets aardigs mee). Maar tot mijn opluchting blijkt ‘adept’ een duur woord te zijn voor ‘leerling’ of ‘volgeling’. Daar kan ik wel mee leven: de volgelingen van GroenLinks geloven in hun waarden en overtuigingen en dragen die ook onbevreesd uit. In ons vrije, westerse land mag je dat namelijk volgens de grondwet doen en dus kan GroenLinks ongestraft zeggen dat zij tégen een afrit bij Wullempie is en vóór een hele auto- en busvrije Dijk.
Wij zijn van mening dat de Dijk én het strandje bij Wullempie ‘eigendom’ zijn van de gehele gemeenschap en niet alleen van de neringdoenden op die Dijk. Het lijkt ons dan ook niet meer dan redelijk dat de gehele gemeenschap hier iets over in te brengen heeft. GroenLinks zegt het nog maar een keer: géén duur belastinggeld van de burgers meer uitgeven aan een onnodige afrit, een tunnel onder het Noordeinde of andere absurde, halsbrekende toeren om de toeristen van de bus rechtstreeks in de winkel en restaurant af te leveren. In deze tijd, waarin iedereen op de kleintjes moet letten, kun je het toerisme niet langer als Gouden Kalf door de bevolking laten verafgoden. En of sommige lieden het nou leuk vinden of niet: wij blijven dat roepen, ook al is het tegen dovemansoren of tegen ketters. Een echte ‘adept’ verloochent zijn ware geloof niet.
Gudy, het Groentje van Groen Links