De actiedag van Loop die Dijk (eenmalige samenwerking tussen GroenLinks en de Vereniging tot Behoud van het Noordeinde) op zondag 21 september is perfect verlopen. Alles zat mee: het was prachtig weer, er was heel veel belangstelling en we kregen veel positieve reacties van met name toeristen. De mediabelangstelling was groot en de deelname aan de diverse activiteiten was bijna hartstochtelijk te noemen.
Wat wilden we bereiken
Voorop stond dat we onze zaak op een ludieke, vriendelijke manier onder de aandacht wilden brengen. Dat hebben we op de volgende manier ingevuld:
- Onze zienswijze naar voren brengen: Wij wilden laten zien dat de bussen en auto’s (op uitzonderingen na) het beste bij de Parallelweg kunnen parkeren waarna de mensen over het Noordeinde naar het toeristisch centrum kunnen lopen.
- Laten zien dat een mens, van klein tot groot, die afstand op allerlei manieren kan afleggen anders dan met de bus of de auto. Zo hebben peuters die afstand afgelegd door met verf aan hun voeten over uitgerolde behangrollen te lopen; verder is dat stukkie tennissend, toeterend, dansend, zingend, fietsend, skiënd, steppend, zaklopend etc. etc. op deze dag afgelegd.
- Laten zien hoe leuk, rustig en gezellig het Noordeinde kan zijn voor iedereen als er geen bussen in twee richtingen overheen rijden.
- Laten zien hoe onze oplossing vervolgens uitgevoerd kan worden. Om te beginnen hebben we bij de Zusterschooltrap een toilet laten neerzetten. Ook toeristen moeten plassen. Bij de Zusterschooltrap stonden Loop die Dijkers klaar om de toeristen naar het centrum te begeleiden. We hadden zelfs een partytent om ze droog over te brengen in geval van regen. Voor mensen slecht ter been hadden we allerlei soorten fietsen voor meerdere personen, een riksja en een bakfiets.
- De Dijk was versierd met bloemen, vlaggen en leuzen.
Kijkoperatie
- Bij deze Loop de Dijk actie waren behalve wij nog twee “spelers” betrokken: de politiek en de neringdoenden rond Spaander. Een dergelijke actie fungeert daarom ook als een kijkoperatie: je kunt zaken zien, horen en meemaken die je anders niet waarneemt. De medespelers worden gedwongen uitspraken te doen en kleur te bekennen. Je krijgt ook te zien wat ze waard zijn.
Voor deze dag werd ruim van tevoren een vergunning aangevraagd en vervolgens, na rijp beraad door de burgemeester, is deze verleend. Het Noordeinde zou van 12 tot 5 uur afgesloten zijn. De neringdoenden maakten bezwaar hiertegen. Er zijn twee vergaderingen geweest met Loop die Dijk, de burgemeester en wethouder Runderkamp. Op de laatste vergadering waren ook een twaalftal neringdoenden aanwezig. In verhitte bewoordingen gaven zij aan dat hun belangen toch echt zwaarder moesten wegen dan die van een stelletje actievoerders en dat hun belangrijke contracten met touroperators in het geding zouden komen. Ook zouden ze bij afsluiting grote schade oplopen. Men was echter niet in staat om concreet van zelfs één enkele bus aan te geven hoe laat deze zou arriveren. Het kostte hun zoveel moeite om hun standpunten op een fatsoenlijke manier te onderbouwen dat zij zich zelfs lieten verleiden tot het uitschelden van Wim Tuijp van de VBN. Zij gingen ook niet in op enkele handreikingen van Loop de Dijk zoals het inkorten van de tijd. Het was veel geschreeuw en geen wol.
Desondanks besloot de burgemeester om de vergunning zodanig in te perken dat we alleen actie mochten voeren op het trottoir. Twee keer een half uur zou de dijk echt autovrij zijn en door de gemeente met dranghekken worden afgesloten.
Ik heb geen dranghek gezien. Sterker nog op de aangegeven busvrije tijdstippen waren er meer bussen dan ooit.
De neringdoenden zochten contact met de pers en door SBS6 en RTV Noord Holland werd ze om een reactie gevraagd. Hans Duin sprak zoals gewoonlijk namens de winkeliers. Hij wist te vertellen dat in de afgelopen 10 jaar de werkgelegenheid in de toeristenbranche ongeveer is gehalveerd. In de afgelopen 10 jaar is er echter geen enkele verkeersmaatregel op de dijk genomen waaraan deze halvering te wijten zou kunnen zijn. Mijn waarneming is dat het de laatste 10 jaar alleen maar drukker is geworden. De Haven is nu enige maanden auto- en busvrij. De ondernemers dáár geven aan dat hun omzet aanmerkelijk is gestegen. Bij Hans Duin c.s. is de omzet dus mét bussen alleen maar gedaald en bij de Haven is de omzet zónder bussen gestegen.
In advocaten series zeggen ze dan: “I rest my case”.
Wethouder Runderkamp maakte het nog iets bonter. Hij speelde voor waarzegger en schetste een beeld van een verlaten dijk, met gesloten winkels en uiteindelijk de algehele teloorgang van de volendammer economie als de bussen niet meer over de dijk zouden kunnen rijden om de toerist op de stoep af te leveren. Waarzeggers worden meestal na enige tijd ontmaskerd, maar hier was onmiddellijk duidelijk dat deze politicus liever koos voor een politiek van bangmakerij dan met deugdelijke argumenten aan te komen.
We hebben het ook jammer gevonden dat de burgemeester zich niet heeft laten zien tijdens de actie, om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de gang van zaken. Gezien de intensieve discussies die eraan vooraf gingen was daar alle reden toe.
Conclusie
Na deze actiedag is mij duidelijk geworden dat:
- de gemeente niet in staat is een eenvoudige verkeersmaatregel uit te voeren (i.e. het plaatsen van dranghekken).
- het de neringdoenden volstrekt ontbreekt aan deugdelijke argumenten.
- de verantwoordelijke wethouder niet in staat is aan te geven waarom er persé bussen over de dijk moeten blijven rijden. Hij komt alleen nog op voor de vermeende belangen van de neringdoenden.
- de burgemeester zijn rug niet recht kan houden. Alleen al uit veiligheidsoverwegingen had hij de vergunning moeten handhaven zoals zij was.
Dit belooft weinig goeds voor de toekomst. Toch zijn wij ervan overtuigd dat binnen 10 jaar er geen bus meer over de dijk rijdt. De bevolking wil dit niet meer. Deze coalitie van VD’80, CDA en VVD en de winkeliers zijn nog de enigen die er in lijken te geloven.
Loop die Dijk kan terugzien op een zeer geslaagde dag. Duidelijk is geworden dat onze bestuurders blindelings de neringdoenden volgen en de neringdoenden kunnen niet duidelijk maken waarom de bussen over de dijk moeten blijven rijden.
Nogmaals dank aan alle mensen die belangeloos hebben meegewerkt.
John Kluessien namens Loop die Dijk