Dat is ook het geval bij de derde ontsluitingsweg. Op de Julianaweg zal het misschien rustiger worden, maar op de Zuidpolderlaan is meer verkeer te verwachten. Dat is goed te zien op het bijgaande kaartje: de aanleg van de ontsluitingsweg zorgt voor een snellere verbinding tussen de Broeckgouw, het Munnickenveld en het industrieterrein Julianaweg richting de N247. Daardoor krijgt de Zuidpolderlaan veel meer verkeer te verwerken. Vooral als de Julianaweg straks tijdelijk afgesloten wordt krijgt de Zuidpolderlaan de volle laag.
De Zuidpolderlaan heeft aan twee kanten fietsstroken. De weg is een schoolroute naar de Trimaran en vormt een wandelverbinding tussen het Edammerpad en het Gouwtje. Er rijden twee buslijnen plus veel zwaar vrachtverkeer. Daar waar de weg overgaat in de Dijkgraaf de Ruiterlaan is de uitgang van de Molenbuurt. Deze kruising is op zichzelf al gevaarlijk genoeg. De aanleg van een vrijliggend wandel- en fietspad naast de weg zou bijvoorbeeld al verlichting bieden.
Bij de besluitvorming rondom de derde ontsluitingsweg is destijds ook een alternatief onderzocht. Daaruit bleek dat als je de kruising van de Singelweg in Edam met de N247 aan zou pakken je ook op een goede manier toekomstige verkeersstromen kon afwikkelen. Daarom was GroenLinks destijds tegen de derde ontsluitingsweg. Maar als je hem dan toch aanlegt zou de Zuidpolderlaan ook meegenomen moeten worden. Helaas gingen de middelen naar de derde ontsluitingsweg, niet naar de toevoerroutes. Ons pleidooi om de Zuidpolderlaan mee te nemen is steeds afgewezen onder verwijzing naar onderzoek waaruit zou blijken “dat het wel kan”. Dat onderzoek is echter alweer jaren oud en niet meer actueel. GroenLinks roept het college op de zaak nog eens goed te bekijken.
N.M. van Straalen