Een achterhaald idee

Onze gemeente wil al jaren een afrit aanleggen bij het Noordeinde. Het gemeentebestuur stelde altijd dat deze afrit nodig was voor de bereikbaarheid van het Havengebied. GroenLinks is én blijft tegen dit plan. Door de aanleg van de afrit zal er weer meer verkeer over het Noordeinde rijden. We sluiten zelfs niet uit dat op termijn de bussen terugkomen. Daarnaast zal door de afrit het strandje van Wullempie geheel verdwijnen. Als klap op de vuurpijl gaat het project onze gemeente meer dan €450.000 kosten, minus eventuele subsidie van de provincie. Dat terwijl de afrit helemaal niet nodig is: hotel Spaander is nu al bereikbaar voor haar gasten. Het idee van de afrit is achterhaald. Het stamt uit een tijd waarin de auto overal snel moest kunnen komen. Tegenwoordig weten we wel beter. Bezoekers kunnen én willen prima een stukje lopen. We moeten juist investeren in de uitstraling van ons mooie historische centrum. Dat doen we niet door een stuk asfalt aan onze Dijk te plakken.

Petitie en besluit

We konden toch niet de enigen zijn die deze afrit een slecht plan vonden? Om daarachter te komen  lanceerden we begin mei de petitie ‘Zeg NEE tegen die afrit!’. Deze petitie bevatte onze argumenten en zorgen, en riep het gemeentebestuur op om de afrit niet aan te leggen. Binnen een week waren de eerste 200 ondertekeningen binnen. Op sociale media werd de petitie en de afrit veel besproken. Uiteindelijk is de petitie 687 keer ondertekend. Tijdens de raadsvergadering van 27 mei heeft onze fractievoorzitter Nico van Straalen de petitie aangeboden aan de burgemeester. Helaas besloot de meerderheid van de gemeenteraad om de afrit door te zetten. Opmerkelijk was dat de argumenten waren veranderd. Waar de voorstanders eerder wezen op de (zogenaamde) slechte bereikbaarheid, werd nu ineens beweerd dat de afrit nodig was voor de verkeersveiligheid. De wethouder stelde ook dat de bussen niet terugkomen. Je vraagt je dan toch af: waarvoor leggen we dan zo’n dure afrit aan?

Succes of mislukking?

Een meerderheid van de gemeenteraad wil dus verder met de afrit. Betekent dat dat onze actie een mislukking was? Nee, integendeel. Via onze petitie hebben 687 mensen duidelijk laten weten dat ze het plan niet zien zitten. Voor de zekerheid: dat is dus véél meer dan het aantal bewoners van het Noordeinde en het aantal GroenLinks-leden in deze gemeente bij elkaar. Bovendien hebben onze petitie en publicaties geleid tot een maatschappelijk debat over de afrit. Er ontstond een levendige discussie waarin veel vragen werden gesteld.  Waarom geeft de gemeente zoveel geld uit aan een afrit? Willen we dat verkeer wel op de Dijk? En zijn er geen alternatieven? Kortom: de komst van een afrit wordt niet langer vanzelfsprekend gevonden. In die zin was onze actie een groot succes.

Sean Tol