Het verkeersprobleem op de dijk is voor een groot deel al opgelost. De meeste bussen parkeren bij de Parallelweg en de toeristen lopen in een paar minuten naar de souvenirwinkels. Onderweg maken zij selfies met op de achtergrond de dijk en het Markermeer. De ondernemers hebben destijds hun nek uitgestoken door in te stemmen met deze oplossing. De afspraak met de gemeenteraad was “laat eerst zien dat deze oplossing werkt dan zullen wij daarna voor aanvullende maatregelen stemmen”. Om de ingeslagen weg tot een succes te maken en recht te doen aan de ondernemers op de dijk moet je het nog aantrekkelijker maken om bij de Parallelweg te parkeren en dan hoeft er geen bus meer de dijk op. Die maatregelen zijn:
- Duidelijke uitrit op de Julianaweg richting Parallelweg. Ondanks alle borden missen vooral buitenlandse chauffeurs de afslag.
- Goede toiletvoorzieningen en wellicht een kleine kiosk.
- Een goede opgang naar de dijk voor invaliden.
Maar toen deze aanvullende maatregelen twee jaar geleden aan de raad gepresenteerd werden stemde ondermeer VD80 tegen. VD80 houdt zich dus niet aan de afspraken. Daarmee houdt zij het verkeersprobleem dat nog resteert bewust in stand. Je vraagt je af: waarom zijn ze zo onhandig en tegenstrijdig bezig?
Dijkverzwaring kan veel subtieler en slimmer
In 2006 is onze Markermeerdijk van Hoorn tot Amsterdam onder zeer strenge eisen afgekeurd door het Hoogheemraadschap. Zij kreeg een pot met veel geld om het probleem aan te pakken. Met miljoenen tonnen grond wil het HHNK nieuwe stukken dijk aanleggen en de oude afgraven waar dat kan. Bij andere secties komt een “innovatieve” oplossing: honderd meter brede moerasachtige oeverdijken met strekdammen. HHNK hanteert de botte bijl terwijl deze oude, mooie en monumentale dijk meer gediend is met het scalpel van de chirurg. Ondertussen is de kennis toegenomen. Uit verschillende latere onderzoeken blijkt nu dat onze dijk sterker en stabieler is dan destijds werd aangenomen. Met het DELTA 2015 programma streeft het Rijk naar een samenhangend beleid dat alle aspecten van de waterhuishouding omvat. De bevindingen van het HHNK zijn achterhaald en dit hoogheemraadschap is er tot op heden niet in geslaagd nut en noodzaak van de huidige verzwaringplannen overtuigend aan te tonen. Er zijn nu doorgerekende alternatieven voorhanden die veel minder ingrijpend en goedkoper zijn, zich richten op de lange termijn, verder kijken dan alleen onze dijk en meer veiligheid bieden. Beperken we ons tot de Volendammer kust: daar wil het HHNK zo’n oeverdijk aanleggen van Edam tot Kras en bij het Noordeinde een tweede dijk vóór de huidige dijk. Net als de buurgemeente Waterland kun je ook ervoor kiezen om niet akkoord te gaan met zulke waanzinplannen. Waar is die eigenzinnige VD80 gebleven die in kostuum en gewapend met pondjes paling het belang van Volendam bevocht tot Den Haag aan toe? Nee dit keer gaat VD80 wel heel gewillig en overhaast met de dijkverzwaarders in zee want het komt deze partij wel goed uit. Hoe mooi onze dijk ooit was kunnen we later altijd op de premiefoto van het museum nog zien.
Und was will VD80?
“Was will das Weib” verzuchtte Freud ooit want hij begreep niets van de drijfveren van de vrouw. Zo is ook onduidelijk waar VD80 eigenlijk op uit is.“Hoe de dijk verzwaard moet worden is niet aan de lokale gemeentelijke politiek” zegt VD80. Laf en hypocriet is het om je zo te verstoppen onder de rokken van het HHNK. De desinteresse en de liefdeloosheid straalt ervan af. Een groot deel van de Markermeerdijk behoort straks tot onze nieuwe fusiegemeente. Moeten we deze dijk slachtofferen omwille van een weg van drie miljoen? VD80 kijk verder dan je neus lang is, verdiep je in de materie, zet je in voor het algemeen belang en kom dan met een eigen standpunt of verander anders je naam.
John Kluessien, GroenLinks Edam-Volendam