Wij hebben na de raadsvergadering van 28 augustus kennis genomen van het advies van het meldpunt Veilig Verkeer d.d. 5 maart 2014 en aan de hand daarvan vragen gesteld aan ons college. Hier de vragen en antwoorden.

Vraag:

Onderschrijft het college de conclusies van dit advies, ondanks dat het kennelijk niet in opdracht van de gemeente opgesteld is?

Antwoord:

De gemeente heeft VVN medewerking verleend bij het uitvoeren van de analyse van de verkeersveiligheid op voetgangersoversteekplaatsen in de gemeente. De conclusie dat de (wachtende) voetganger niet altijd voorrang krijgt op VOP’s komt overeen met conclusies die zijn getrokken uit de verkeersenquête die gehouden is voor het GVVP. Hiernaast stelt VVN dat er in de gemeente te veel VOP’s liggen.

 

Op basis van een gemeentelijke analyse is de conclusie getrokken dat een aantal VOP’s niet goed gesitueerd zijn en/of niet aan de veiligheidseisen voldoen. Op basis van deze twee bevindingen is vervolgens besloten een aantal VOP’s te verwijderen. 

 

Het college onderschrijft dus deels de conclusies van de analyse van VVN, maar handelt tevens op basis van een eigen analyse van de VOP’s op 50 km wegen.

 

 

Vraag:

Wat is de mening van het college over het advies ten aanzien van het omzetten van alle rotondes in de bebouwde kom zodanig dat fietsers op de rotonde voorrang krijgen?

Antwoord:

Bij het nastreven van een veilige inrichting van het wegnetwerk is de realisatie van rotondes op kruispunten op ontsluitingswegen een veilige optie. Het aantal conflictpunten, en de snelheid van het verkeer, is in deze kruispuntvorm lager dan andere kruispuntvormen.

 

De rol van de fietser op rotondes kan op verschillende manieren worden ingevuld. Het CROW adviseert om rotondes te ontwerpen met fietsers in de voorrang. Deze keuze is gebaseerd op mobiliteitsargumenten voor de fiets (directheid van fietsverbindingen en concurrentiepositie van de fiets ten opzicht van de auto). De gemeente kiest echter voor het aanleggen van rotondes met fietsers uit de voorrang. Deze keuze is ten eerste gebaseerd op het ruimtegebrek rondom sommige rotondes in de kern van Volendam. Een inrichting met fietsers in de voorrang vergt namelijk meer ruimte. Deze ruimte is niet overal beschikbaar. Met het oog op uniformiteit van beleid is gekozen om alle rotondes in te richten met de fietser uit de voorrang. Uit onderzoek van het SWOV blijkt tevens dat een inrichting met fietsers uit de voorrang veiliger is. Hiernaast heeft deze inrichting van een rotonde een hogere capaciteit, wat positieve gevolgen heeft voor de doorstroming.

 

 

Vraag Groen Links inzake Bruggen Broeckgouw

 

In de Broeckgouw zijn in sommige gevallen bruggen aangebracht die later weer vervangen zijn door bredere bruggen en bruggen die vanwege de bolling ongeschikt waren voor de bussen van EBS.

 

Vraag:

Kunt u ons informeren over deze situatie?

Antwoord:

In de Broeckgouw zijn geen bruggen aangepast. Er is in één geval de situatie ter hoogte van een brug aangepast. Dit betreft de brug ter hoogte van de Vomar. De uitgevoerde werkzaamheden bij de brug hebben te maken met het verhogen van de verkeersveiligheid ter plaatse. Er is immers een oversteekplaats voor schoolgaande jeugd. Door de toog van de brug en de plek van de oorspronkelijke oversteekplaats kon de automobilist, rijdende naar de wijk toe, met name overstekende kinderen moeilijk zien.

 

In verband met de veiligheid hebben wij de situatie aangepast. De werkzaamheden hiertoe zijn grotendeels gereed.

 

 

Vraag:

Als er vergissingen gemaakt zijn, hebben die gevolgen voor de eindopbrengst van het Broeckgouw-project?

Antwoord:

De kosten worden gedekt uit de beschikbare budgetten in de grondexploitatie de Broeckgouw.

 

 

Vraag Groen Links inzake ontheffing mbt percelen grond Lange Weeren.

Uit de BenW besluitenlijst van 30 september.

Vraag naar aanleiding van de Openbare BenW besluitenlijst 30 september, nr. 15: Ontheffing verleend in het kader van het voorkeursrecht aan Ploum Lodder Princen notarissen met betrekking tot een aantal percelen grond in de Lange Weeren.

 

Vraag:

Gaat dit om ontwikkelingen waarover de raad (nog) niet geïnformeerd is?

Antwoord:

Het gaat hier om het leggen van een leiding door een nutsbedrijf. De raad is hier niet over geïnformeerd. Dat is ook niet gebruikelijk of noodzakelijk.

 

Vraag:

Kunt u hier een toelichting op geven?

Antwoord:

Liander Infra West N.V. wil een 20 KV leiding (een leiding voor transport van elektriciteit) leggen. Voor het leggen van de leiding moet een zakelijk recht worden gevestigd. Omdat op de gronden waar de leiding komt te liggen een voorkeursrecht is gevestigd, is hiervoor een ontheffing nodig. Deze is aangevraagd door Ploum Lodder Princen notarissen en verleend door het college.

De verleende ontheffing heeft geen gevolgen voor de werking van het voorkeursrecht.

Wellicht ten overvloede: het leggen van de 20 KV kabel staat los van het voornemen om de Lange Weeren te ontwikkelen als woningbouwlocatie en zal hiervoor geen belemmering vormen.