Uit de besluitenlijst van B&W van 2 oktober vernemen wij dat er een rapport is van het HHNK inzake hun voorkeursalternatief Dijkverzwaring. U hebt besloten uitstel van het reactietermijn te vragen, gelet op de omvang en impact van het traject. GroenLinks heeft enkele vragen hierover:
1.
Wanneer kunnen de raadsleden beschikken over het rapport van het Hoogheemraadschap?
2.
Wanneer is de keuze van het HHNK voor één der varianten voor de dijkverzwaring definitief?
3.
Met deze dijkverzwaring en de voorbereiding is het HHNK al enige jaren bezig. Vele belanghebbenden zijn in een vroeg stadium bij de voorbereiding betrokken, ook de gemeente. Wilt u een beeld schetsen van het overleg dat het college met het HHNK heeft gehad over deze kwestie. Hoe vaak, wat kwam ter tafel, etc.
4.
U vraagt om uitstel gelet op de omvang en impact van het traject. Waar doelt u op met de woorden “omvang” , “ impact” en “traject”? Impact op wie of op wat? Welk traject?
5.
Het HHNK heeft onlangs voor belangstellenden haar voorkeursalternatief gepresenteerd in Motel Volendam te Katwoude. Het Hoogheemraadschap kiest ter hoogte van het Noordeinde niet voor een diepwand in de bestaande dijk, maar voor een “dijk-voor-de-dijk” oplossing voor de dijkverzwaring. In hoeverre is het college over deze variant geraadpleegd door het HHNK?
6.
Heeft het college vooraf aan het HHNK haar visie bekend gemaakt.
7.
Deze dijkverzwaring speelt al zo’n 4 a 5 jaar. We mogen aannemen dat het college niet maagdelijk in de materie staat en nu pas gaat nadenken over haar voorkeur. Wat heeft u gedaan om uw visie bij het HHNK kenbaar te maken? Al is uw mening nog zo pril, wilt u deze met de raad delen?
8.
Hoe zwaar telt de voorkeur van de gemeente Edam-Volendam voor een dijkverzwaringsvariant in de eigen gemeente bij het HHNK?
9.
Vorig jaar hebben bewoners van het Noordeinde en de ondernemers van Haven Noord een presentatie in de raad gehouden over een “dijktunnel”. Deze voetgangerstunnel zou tegelijkertijd deel uitmaken van de dijkverzwaring. De raad reageerde geïnteresseerd. Hoe staat het met deze tunnel als alternatief?
10.
Naast de tunnel zijn er ook geluiden te horen geweest over een parkeergarage onder water vóór het Noordeinde. Een dergelijke parkeergarage zou, naast zijn functie als dijkversterking, wellicht ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van het noordelijke Havengebied en daarmee aan de verkeersproblematiek aldaar. Wat is de visie van het college over deze alternatieven? Ziet het college mogelijkheden in deze opties? Hoe kan het college bijdragen aan (verder onderzoek naar) eventuele realisering van deze mogelijkheden?