GroenLinks stelde eerder schriftelijke vragen over de verkeerssituatie rond het knooppunt Zuidpolderlaan - Dijkgraaf de Ruiterlaan - Broekgouwstraat, een onoverzichtelijk kruispunt waar de ingang naar de Molenbuurt en de toegang tot de basisschool Trimaran kruisen met zwaar vrachtverkeer naar de Broeckgouw en de industrieterreinen van Volendam. Ook de bussen 316 en 110 wurmen zich erdoor. De gemeente antwoordt nu dat er ter plaatse een snelheidsbeperking van 30 km per uur wordt ingesteld.

Ondertussen houden wij ons hart vast. De NIVO van 30 mei bericht dat in de komende 2 à 3 maanden (!) 120.000 (!) kubieke meter zand aangereden gaat worden met 18 vrachtwagens die elk 9 keer per dag aanrijden (!), van 's ochtends 6 uur tot 's avonds 7 uur (!). Dat zijn 324 vrachtwagenbewegingen per dag, d.w.z. 24 per uur (!). Elke
2,5 minuut rijdt er een vrachtwagen over de Dijkgraaf de Ruiterlaan, Zuidpolderlaan, Dijkgraaf Poschlaan en Singelweg.

Moet de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen in Edam wijken voor de aanleg van de Broeckgouw? En wat te denken van de geluidsoverlast van al die vrachtwagens, die ook telkens bij de wegversmallingen moeten afremmen en weer optrekken? Moeten er geen verkeersregelaars ingezet worden om de vrachtwagenkaravanen in goede banen te leiden? Vanuit de gemeente is nog niks gecommuniceerd over het zandtransport. Er wordt veel te lichtvaardig gedacht over de overlast die deze enorme operatie gaat veroorzaken.

 

Urgente vragen van GroenLinks n.a.v. verkeerssituatie Zuidpolderlaan

2 mei 2012

Al geruime tijd rijden er grote vrachtwagens over de Zuidpolderlaan en de Dijkgraaf de Ruiterlaan in Edam, kennelijk om zand of grond te vervoeren naar de Broeckgouw. Deze vrachtwagens, waarvan er vaak vijf of meer in korte tijd achter elkaar rijden zijn zo groot dat ze de bocht Zuidpolderlaan – Dijkgraaf de Ruijterlaan niet kunnen nemen zonder een groot deel van de verkeerde weghelft te gebruiken. Verschillende malen is gezien dat de fietsstrook aan de Zuidpolderlaan “meegepakt” wordt om sneller door de “poortjes” te laveren. De vrachtwagens rijden bovendien regelmatig veel te hard (feitelijk is 50 km per uur al te hard gezien de verkeerssituatie). Vlak voor de bocht Zuidpolderlaan – Dijkgraaf de Ruijterlaan is de afslag naar de Molenbuurt en de toegang naar de school Trimaran. De combinatie van zwaar vrachtverkeer en een schoolroute is levensgevaarlijk.

Vraag:

GroenLinks vraagt de gemeente zo spoedig mogelijk de opzichter van de Broeckgouw-werken te gebieden dat de chauffeurs van de vrachtwagens geïnstrueerd worden ter plaatse een snelheid aan te houden die past bij een schoolroute, d.w.z. 30 km per uur.

Antwoord:

Er is contact opgenomen met de aannemer die verantwoordelijk is voor het zand transport. Er is aangegeven dat door Edam de snelheid aangepast moet worden. Op de Dijkgraaf Poschlaan en Zuidpolderlaan dient men 30 km/uur te rijden om te voorkomen dat er mogelijk overlast veroorzaakt wordt inzake trillingen en geluid. Tevens is er aangegeven dat men op de kruising Zuidpolderlaan – Dijkgraaf de Ruiterlaan zeer langzaam moet rijden vanwege het kruisen van een schoolroute.

Vraag:

GroenLinks vraagt de gemeente onmiddellijk een snelheidsbeperking aan te brengen (maximum 30 km per uur) ter hoogte van de bedoelde bocht en de hele Zuidpolderlaan.

Antwoord:

Op de Zuidpolderlaan en ter hoogte van de kruising Zuidpolderlaan – Dijkgraaf de Ruiterlaan zal aanvullende bebording geplaatst worden.

Vraag:

GroenLinks wordt graag zo spoedig mogelijk geïnformeerd over het toegezegde onderzoek (motie in raadsvergadering 10 november 2011) naar een mogelijke reconstructie van het complexe knooppunt Zuidpolderlaan – Broekgouwstraat- Dijkgraaf de Ruijterlaan.

Antwoord:

Er wordt gewerkt aan een ontwerp, inclusief kostenraming, voor het verbeteren van de verkeerssituatie en het beveiligen van de oversteken voor de schoolgaande kinderen. Wanneer deze gereed zijn wordt u zo snel mogelijk hierover geïnformeerd.