Ervaringsdeskundige geegt heledere visie op slepend probleem.

Hoe was het ook alweer

Over het verkeersprobleem op de dijk wordt al dertig jaar gepraat. Ondanks al dat gepraat is het probleem alleen maar groter geworden en het bestuurlijk falen om het op te lossen steeds duidelijker. GroenLinks maakt zich al tientallen jaren sterk voor een autovrije dijk: Als onderdeel van een algehele opwaardering moet het dijkgebied worden ingericht als voetgangersgebied. Dit zal ook een nieuwe impuls geven aan het toerisme. Sinds haar oprichting praat de partij Recht Door Zee ook mee. Voor deze partij was het autovrij maken van de dijk een van de belangrijkste punten voor de verkiezingen: een kroonjuweel.

Stand van zaken

Onlangs is een voorlichtingsavond gehouden in Hotel Spaander (het hol van de leeuw) voor bewoners van het Noordeinde. De wethouders Bond van Recht Door Zee en Runderkamp van Volendam 80 waren gastheer. Wij als bewoners waren benieuwd naar de verkeersmaatregelen die het college wilde invoeren op het Noordeinde.

Welnu wethouder Bond begon te vertellen over de op handen zijnde klimaatverandering en de daarbij behorende stijging van de zeespiegel, ook bij ons. De conditie van de dijk, die niet al te best is, kwam ter sprake. Volgens de wethouder hebben we de keuze tussen een dijkverhoging van enkele meters of een vooroever waar dan een weg op past.

Ook legde hij uit wat wij onder de leus “dijk autovrij” moeten verstaan.  Met “de dijk” bedoelt hij het stukje weg tussen café de Boer en café de Molen (als hij zo doorgaat houdt hij een stoeptegel over). In andere gevallen is de dijk wat gewone stervelingen daaronder verstaan: een waterkering die in Volendam van Zuideinde naar Noordeinde loopt.

Tot zover het hoofdstuk bangmaken en terugkrabbelen.

Voor dit seizoen is op zaterdag en zondag “de dijk” dus autovrij. Op het Noordeinde rijden de bussen heen en terug en op het Zuideinde rijden de ritjesrijders hun rondje. De gemeente heeft twee verkeersregelaars aangesteld, die het verkeer op het Noordeinde in goede banen moeten leiden.

Voor een lange termijn oplossing gaat de wethouder intensieve gesprekken voeren met het hoogheemraadschap.

Schokkend was het te ervaren dat op deze avond dezelfde zaken ter sprake kwamen als op een soortgelijke voorlichtingsavond 15 jaar geleden. Inmiddels zijn er in opdracht van de gemeente Edam-Volendam vier dure rapporten gemaakt waarin dit zelfde verkeersprobleem een hoofdrol speelt.

Hoe nu verder

Zo komen we niet verder. Om de vier jaar beginnen nieuwe wethouders  opnieuw met het uitvinden van het wiel. Daarom zitten we al die jaren opgezadeld met dit in wezen eenvoudige verkeersprobleem. In een professionele organisatie gaan nieuwe bestuurders verder met het werk van hun voorgangers. In dit geval vormen de bestuurders een deel van het probleem dat ze moeten oplossen.

Zo is gokken op een weg onderlangs, door het hoogheemraadschap aan te leggen, telkens weer een luchtkasteel gebleken. Het is te duur, lelijk, onomkeerbaar en zo’n weg dient slechts een beperkt belang.

Naast wat er voor dit seizoen is besloten is een betere oplossingsrichting wellicht het volgende: Stel van tevoren een aantal dagen vast waarop je grote drukte verwacht. Op deze dagen is de dijk ( de hele dijk wordt bedoeld) in ieder geval autovrij. Ook bij grote drukte wordt de dijk afgesloten. Bussen parkeren bij de Parallelweg. In het verleden hebben we dit een aantal jaren gehad. Dit was een succesvol begin, maar men heeft het niet verder uitgewerkt. Sterker nog geruisloos is deze maatregel weer verdwenen. Waarom gaat men hiermee niet door?

Deze wethouders zijn, afgezien van een valse start, voortvarend begonnen. Ze dreigen alleen vanaf een verkeerd beginpunt de verkeerde richting te kiezen. Met hun elan moeten ze een heel eind kunnen komen, want eerlijk is eerlijk: zij hebben in een paar weken al meer bereikt dan hun voorgangers in een paar jaar.

John Kluessien, GroenLinks Edam-Volendam (www.groenlinks.nl/lokaal/edamvolendam