Twee weken geleden werd bekend dat de Raad van State de bezwaren van de Stichting Behoud Waterland en de Stichting “Ook Vogels Hebben Bouwdrift” heeft gehonoreerd: de uitbreiding van het industrieterrein Oosthuizerweg is van de baan. Dat is maar goed ook, want het was natuurlijk volkomen krankjorum om in Edam het industrieterrein uit te breiden terwijl er op een steenworp afstand een grotendeels braakliggend industrieterrein klaar ligt voor de Edammer en Volendammer ondernemers, namelijk Baanstee-Noord.

Bovendien maakt dit gebied deel uit van de Stelling van Amsterdam dat op de UNESCO-lijst van werelderfgoed staat. Een gebied dus om zuinig op te zijn. Er zijn de laatste tijd veel te veel industrieterreinen aangelegd door gemeentes die niet verder keken dan hun eigen gemeentegrenzen. Daarmee is een hoop natuur en een hoop gemeenschapsgeld verkwist.

Het bestemmingsplan voor uitbreiding van het industrieterrein is op 9 oktober 2015 goedgekeurd door een meerderheid van de gemeenteraad. GroenLinks stemde tegen (noch de Stadskrant, noch de NIVO vermeldde in de recente berichtgeving dat GroenLinks tegen was, daarom zeggen we het er nog maar even bij). Lijst Kras stemde trouwens ook tegen, niet uit principiële bezwaren tegen de uitbreiding, maar omdat ze de financiële onderbouwing onvoldoende vonden. Hoe komt het toch dat de andere partijen ingestemd hebben met zo’n zinloos en verspillend plan? Men stemde in met een collegevoorstel waarvan ieder raadslid met een kritische en onafhankelijke blik toen al had kunnen constateren dat het aan alle kanten rammelde.

Het College is destijds niet serieus ingegaan op de bezwaren die de Stichtingen tegen  de uitbreiding van het industrieterrein aanvoerden. Zelfs voor een leek was in de beantwoording te lezen dat de gemeente deze burgers niet serieus nam. Zonder zich goed te verdiepen in de bezwaren of kritisch te kijken naar de beantwoording van het College heeft de raad zich geschaard achter het collegevoorstel. Maar de burgers die zich druk maken om behoud van groen en natuur moeten zich ook door de raad vertegenwoordigd voelen. De burger heeft recht op een gemeenteraad die haar controlerende taak serieus neemt.

Zowel de coalitie- als de oppositiefracties lijken de ballen te missen om tegen collegevoorstellen in te gaan. Dat geldt ook voor andere onderwerpen, zoals het uit handen geven van de controlefunctie op kleine afwijkingen van een bestemmingsplan (zogenaamde “postzegel-bestemmingsplannen”, in de praktijk vaak behoorlijk grote projecten). Destijds heeft eenzelfde volgzame houding geleid tot een jarenlange vertraging bij de bouw van woningen in de Broeckgouw. Ook toen werd niet serieus ingegaan op argumenten van bezwaarmakers en ook toen ging een meerderheid van de raad voetstoots akkoord met een slecht onderbouwd voorstel. De Raad van State keurde vervolgens het plan af. Honderden jonge mensen moesten daardoor jaren wachten voordat hun woningen gebouwd konden worden. Partijen zouden zich vaker moeten verzetten tegen zwakke plannen en serieus moeten luisteren naar bezwaren van burgers zodat er in de raad meer debat en tegenspel ontstaat met beter onderbouwde voorstellen tot gevolg.

Nico van Straalen

Fractie GroenLinks Edam-Volendam