We hadden dinsdagavond 25 augustus een eigenaardige raadsvergadering kan ik u vertellen. Ik had me grondig voorbereid en een lang betoog van bijna vier kantjes geschreven, want voor mijn partij GroenLinks stond er wel wat op het spel. Het ging die avond nog weer eens over de Dijk in Volendam, en dan met name over het stukje monumentale dijk die je via Kras Recycling oprijdt, het Noordeinde. Hoelang wordt er in onze gemeente hier al niet over gediscussieerd, niet alleen in de raadszaal en op verjaardagavondjes, maar ook in de lokale café’s en in het Praathuisje. En vanzelfsprekend wordt er veel over de Dijk gepraat, want deze weg vormt immers het centrum van ons dorp, van onze gemeenschap. Daar gebeurt het, daar komen we op zon- en feestdagen samen (en vroeger op de jaarlijkse kermis), daar maken we een wandelingetje, ontmoeten we vrienden en kennissen en vinden we onze eerste verkeringen. Deze Dijk is in de eerste plaats van ons allemaal en daarnaast (en steeds meer) van heel veel andere mensen. Van toeristen van over de hele wereld, maar nu voornamelijk Chinezen en Russen, van Nederlandse vakantiegangers uit het Marinapark, van dagjesmensen, van vrijgezelle partygangers, van oude en nieuwe Dijkbaronnen.

Ik zal proberen om een beknopt verslag voor de NIVO-lezer te schetsen van het agendapunt over de Dijk. Heel in het kort dan: Van Hoorn tot Amsterdam moet de dijk verzwaard worden want deze is als te zwak beoordeeld door HHNK. Kosten €360 miljoen, maar dan heb je ook wat. Voor 2021 moet alles klaar zijn anders krijgen de burgers natte voeten. Het HHNK heeft als oplossing dat bij het Noordeinde een nieuwe dijk voor de dijk moet komen en het college en de meeste partijen (behalve GroenLinks) in onze raad hebben bedacht dat op die tweede dijk dan heel goed een weg zou passen voor auto’s en bussen naar hotel Spaander met een oprit ongeveer bij Kras en een afrit precies bij het strandje van Wullempie. Het college zag direct haar kans en tekende subiet een intentieovereenkomst met het HHNK. Nu wil het HHNK vervolgens vóór september (deze week dus al) een zogenaamde samenwerkingsovereenkomst (SOK) met het college sluiten om de voorlopige afspraken wat serieuzer van aard te maken.

En wat gebeurt er dan vervolgens tot verbazing van GroenLinks: het college wil eigenlijk liever niet die overeenkomst tekenen want, ik citeer uit het voorstel van het college: ‘wij achten de tijd voor een Samenwerkingsovereenkomst voor 1 september nog veel te vroeg. Op dit moment is nog veel te veel onduidelijk om al bindende afspraken te kunnen maken’. Er is inderdaad nog veel onduidelijk over de dijkverzwaring, want er lopen nog allerlei onderzoeken zoals “dijken op veen” of de inzet van pompen om het waterpeil te beheersen. De uitkomst van deze onderzoeken zou wel eens kunnen leiden tot een sterk afgeslankte dijkverzwaring. Daar gaat onze klus, denkt het HHNK die deze ontwikkelingen met lede ogen aanziet.  En met die varianten zou een tweede dijk voor de dijk niet eens nodig blijken te zijn en vervalt dus ook de mogelijkheid voor de aanleg van een weg. Een weg naast het Noordeinde waar VD80 en het CDA zich al sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw voor ijveren en waar ze nu zo laconiek afscheid van lijken te doen. En niet alleen deze coalitiepartijen, nee ook de rest van de raad wil plotseling een minimale dijkverzwaring en zo min mogelijk aantasting van het Noordeinde. De ene fractie na de andere haastte zich te benadrukken dat, als er dan toch van het HHNK een extra dijk moet komen, ze dan heel tevreden zouden zijn met een zo klein, laag, smal, bijna onzichtbaar, “pittig” dijkje onderlangs het Noordeinde. Nou breekt mijn klomp….en voor mijn part de Dijk! Wethouder Rijkenberg liet zich (bij afwezigheid van portefeuillehouder Kes) zelfs de uitspraak ontlokken dat het college het helemaal niet erg zou vinden als er geen weg op dat tweede smalle lage dijkje mogelijk zou zijn.

Ik ben inmiddels na 2,5 jaar geen Groentje meer in de Raad en durf te beweren dat de komende gemeenteraadsverkiezingen in november de enige reden zijn voor het College en de coalitiepartijen om de samenwerkingsovereenkomst niet te willen tekenen. Zij raken bezorgd om hun marktaandeel want de Volendammer kiezers krabben zich openlijk achter de oren over een speciale weg naar Spaander die ook nog eens 3 miljoen euro moet kosten. Voorlopig wil eigenlijk niemand een weg naast het Noordeinde, God zij geprezen! Maar als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen, zo luidt een aloud en wijs spreekwoord. Als die weg er onverhoopt toch komt, dan zou het mij niks verbazen als sommige bedrijven, waaronder Spaander, voor een goede prijs in de verkoop komen. Projectontwikkelaars krijgen dan vrij spel om plannen te ontwikkelen voor het Havendijkje. Met grote dank aan de bevolking. En na de verkiezingen zien we dan wel weer.

GroenLinks diende bij deze raadsvergadering een motie in tegen de door het HHNK gewenste dijk voor de dijk bij het Noordeinde. We riepen de gemeenteraad op om het voorkeursalternatief van HHNK te verwerpen. Maar het lukte niet. Geen enkele partij durfde kleur te bekennen. Ze wilden allemaal hun kruit droog houden om kans te behouden op het meekoppeltraject voor een weg op de dijk voor de dijk. Dat wil GroenLinks absoluut niet. Onze monumentale dijk is voorlopig nog niet in veilige handen. Ik ga me toch maar alvast voorbereiden op een volgend heftig raadsdebat over een weg naast het Noordeinde, ergens in december.

Gudy van den Hogen

GroenLinks Edam-Volendam