De gemeente Amsterdam is begonnen aan een ambitieus programma om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Dat zou Edam-Volendam ook moeten doen. In plaats daarvan is de Edam-Volendamse VVD begonnen met een klaagzang richting de gemeente Amsterdam (NIVO 29 april j.l.).
Amsterdam wil in het gebied binnen de ringweg dieselauto's zonder roetfilter verbieden. Dat heeft mogelijk gevolgen voor de bouwbusjes van Volendamse bedrijven.
Het schone lucht-beleid van Amsterdam is gebaseerd op zeer uitvoerig gezondheidsonderzoek. De relatie tussen luchtkwaliteit en gezondheid is overduidelijk. Als je aan een drukke weg woont is de kans op hart- en vaatziektes en luchtwegaandoeningen belangrijk hoger. Gemiddeld leven mensen aan een drukke weg anderhalf tot een jaar korter.
De effecten van luchtvervuiling op de gezondheid van de mens zijn zo duidelijk dat geen enkele overheid daarvoor kan weglopen. Gemeentebestuurders zorgen slecht voor hun burgers als ze niet het uiterste best doen om de lucht in hun gemeente zo schoon mogelijk te maken. Amsterdam neemt dus zijn verantwoordelijkheid. Edam-Volendam zou dat ook moeten doen.
Uit een klein onderzoekje van GroenLinks bleek dat het merendeel van de grote bedrijven in de gemeente al roetfilters hebben aangebracht op hun dieselauto's. Ook de bussen van Arriva rijden met roetfilters. De gemeente zou dat ook moeten doen voor haar eigen wagenpark. Vervolgens zouden ze het verplicht moeten opleggen aan alle dieselauto's in de gemeente. Hoe het zit met de toeristenbussen is moeilijk na te gaan, maar ook daar ligt een verbod op bussen zonder roetfilter voor de hand.
De inwoners van deze gemeente hebben recht op een zo schoon mogelijke lucht. Laten we ons niet in de luren laten leggen door de afleidingsmanoeuvre van de VVD richting Amsterdam.
GroenLinks Edam-Volendam, Nico van Straalen