Bij de behandeling van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, in de gemeenteraad van 21 maart, heeft de gemeente één heikel onderwerp helemaal buiten schot gehouden: het eventueel inrichten van het weiland aan de Singelweg als parkeerterrein.
Wat vroeger een mooi stukje weiland was, waardoor je vanaf de N247 een prachtig uitzicht op de stad had, is nu een rommelterrein geworden; er liggen hopen grond, het is deels opgehoogd en verhard; het hele idee van een weilandje is naar de Filistijnen. De huidige situatie is natuurlijk mede een gevolg van het opknappen van het busstation, maar we moeten uitkijken dat de rommel niet chronisch wordt. GroenLinks vindt dat het weiland in principe weer in zijn oorspronkelijke staat moet terugkeren zolang er nog geen beslissing is over de definitieve bestemming. De contactgroep Centrumgebied Edam heeft als alternatief verschillende parkeerlocaties rondom de vesting van Edam voorgesteld, die nog bekeken moeten worden.
Op dit moment wordt door de provincie een studie verricht naar de haalbaarheid van een P+R-terrein aan de Singelweg. De resultaten van die studie schijnen al bekend te zijn bij het college, maar de wethouder wilde er bij de raadsvergadering nog niets over zeggen. Als de provincie het haalbaar vindt krijgt de gemeente voor relatief weinig geld een parkeerterrein dat naar het oordeel van het college ook gebruikt kan worden om de parkeeroverlast van het centrum van Edam op te vangen.
De vraag is of deze opzet gaat lukken. Voor een P+R-terrein is de vraag aan de orde hoeveel forenzen uit Hoorn en omstreken met de auto naar Edam zullen komen en dan per bus verder naar Amsterdam gaan reizen. Ook in Purmerend en Monnickendam zullen dergelijke terreinen verschijnen. Als er per dag maar een paar forenzen naar Edam komen, wil je dat mooie weilandje dan daarvoor asfalteren en het uitzicht op Edam verpesten?
Als het parkeerterrein een functie moet krijgen bij het opvangen van de parkeerdruk in het centrum van Edam, is de vraag aan de orde hoeveel mensen uit het centrum bereid zullen zijn hun auto daar te parkeren. Gaan mensen vanaf de Lingerzijde lopend naar de Singelweg om daar hun auto op te halen? Dat gaat alleen werken als je tegelijkertijd voor het hele centrum een restrictiever parkeerbeleid voert, bijvoorbeeld betaald parkeren voor iedereen, met een vergunningensysteem, de visie van GroenLinks. Maar betaald parkeren lijkt nog ver weg voor de meerderheid van de gemeenteraad. Het idee dat het parkeerterrein Singelweg alle parkeerproblemen van Edam zal oplossen is te simpel.
GroenLinks is er voorstander van dat het terrein gewoon weiland blijft. We moeten niet vergeten dat het gebied onderdeel uitmaakt van het Beschermd Stadsgezicht Edam zoals op 24 augustus 1977 aangegeven door de Minister. De Rijksdienst voor de Monumentenzorg heeft op 25 juni 2004 nogmaals duidelijk aangegeven dat dit gebied een open karakter dient te houden. Daarom is het zonder meer asfalteren van het weiland, wat andere partijen lijken te willen, voor GroenLinks onbespreekbaar.
Eventueel zou je kunnen denken aan een klein hoekje parkeergelegenheid om uit te proberen of het werkt als overloop van het centrum; tegelijkertijd heb je dan een voorziening voor de toestroom van auto’s bij de kaasmarkten. Dat parkeerterreintje zou dan wel met een haag of bomenrij van het weiland afgezonderd moeten worden. De manier waarop het hele terrein nu vernield wordt lijkt sterk op het scheppen van voldongen feiten, wat geen goed beleid is.
Nico van Straalen