Antwoorden van B & W op vragen van GroenLinks

Met het toeristenseizoen is ook de verkeerschaos op de Dijk weer volop begonnen. Onlangs heeft GroenLinks daarover vragen gesteld aan B & W. Kort vóór de raadsvergadering van 28 april kregen we onderstaande antwoorden van het college:

Vraag GroenLinks:

Wat is op dit moment het heersend verkeersregiem op Noord- en Zuideinde? Welke besluiten van Raad en College zijn daar momenteel (nog) van kracht en (hoe) worden die besluiten uitgevoerd en gehandhaafd?

 

Antwoord College:

Voor het Noordeinde en Haven geldt in de zomermaanden het volgende verkeersregiem: De Haven is tussen het Havendijkje en de Zeestraat van 1 april tot 1 oktober tussen 11.00 en 21.00 uur afgesloten voor al het verkeer. Dit wordt afgedwongen door fysieke maatregelen (palen). Het Noordeinde, de Haven (tussen het Noordeinde en het Havendijkje) en het Havendijkje is van 1 april tot 1 oktober tussen 11.00 en 21.00 uur alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Dit wordt geregeld middels bebording. Het verkeer van en naar het parkeerterrein achter Spaander wordt vervolgens geregeld middels verkeersregelaars.

Voor het Zuideinde geldt het volgende verkeersregime: Het Zuideinde is van 1 april tot 1 oktober tussen 11.00 en 18.00 uur alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Dit wordt geregeld middels bebording. Van 1 april tot 1 oktober tussen 18.00 en 21.00 uur is het Zuideinde afgesloten voor al het verkeer. Dit wordt afgedwongen door fysieke maatregelen (palen).

 

Vraag GroenLinks:

Op dit moment zijn zowel Noordeinde/Noordelijke Haven als Zuideinde/Zuidelijke Haven open voor alle verkeer. Hoelang denkt het College dat zo te laten? Wanneer en op welke manier denkt het College daar verandering in te brengen? Welke tijdelijke maatregelen gaat het College nemen om in afwachting van definitieve regelingen en uitvoering daarvan de verkeersoverlast op de Haven, het Noordeinde en het Zuideinde te beperken?

 

Antwoord College:

Voor het Noordeinde en het noordelijk deel van de Haven heeft de gemeenteraad reeds een besluit genomen. Voor de definitieve verkeersregeling dienen diverse maatregelen uitgevoerd te worden. Deze maatregelen worden nu uitgevoerd of zijn aanbesteed of aangevraagd. De planning is om zo snel mogelijk de door uw raad vastgestelde verkeersregeling in werking te hebben. Voor de afrit van het Noordeinde naar het parkeerterrein Spaander wordt op dit moment de ruimtelijke onderbouwing opgesteld. Voor het Zuideinde geldt nu nog het huidige verkeersbesluit. Op 28 april 2011 wordt u een nieuwe verkeersregeling voor het Zuideinde aangeboden. Wanneer deze verkeersregeling vastgesteld wordt zullen de maatregelen zo snel mogelijk uitgevoerd worden.

 

Vraag GroenLinks:

Is het College bekend met de nachtelijke overlast op het Zuideinde van terugkerende (dronken) Marinapark bezoekers? Is het College met ons eens dat deze overlast voor de bewoners ondraaglijk en onaanvaardbaar is? Welke initiatieven neemt de gemeente om deze overlast te bestrijden?

 

Antwoord College:

Op 6 december 2010 heeft naar aanleiding van klachten op initiatief van de gemeente een 1e overleg plaatsgevonden tussen bewoners, politie, Marinapark en de coördinator integrale veiligheid van de gemeente. Er zijn afspraken gemaakt over o.a. het doen van meldingen en aangiftes bij de gemeente. Voorts hebben politie en boa´s extra aandacht/inzet besteed aan de situatie ter plaatse. Op 29 maart jl. vond het 2e overleg plaats (aangevuld met de voorzitter van horeca Volendam). Geconstateerd werd dat er gedurende de periode tussen de twee overleggen geen meldingen en aangiftes bij de politie zijn binnengekomen. Ook de gemeente heeft geen meldingen ontvangen. Duidelijk is overigens dat in een gebied direct grenzend aan een horeca-uitgaansgebied altijd sprake zal zijn van resthinder. In het laatste overleg is voorts afgesproken, dat -indien de overlast weer toeneemt- politie, gemeente, Marinapark, horeca en bewoners weer bijeenkomen.

 

Tot zover de antwoorden van het College. Helaas geen tijdelijke maatregelen. Aan de noordkant lijkt alles te wachten op de afrit Noordeinde-Kleipark. Gezien de daarvoor nodige planologische procedure en de verwachte bezwaren tegen die afrit kan dat echter nog maanden duren, áls er al toestemming komt. Als er verder niets gebeurt, ziet het er naar uit dat de bussen het Noordeinde en de noordelijke Haven zeker nog een heel seizoen onveilig blijven maken….