Tijdens de Algemene Begroting diende Greta Blakborn van Groenlinks enkele moties in.
De motie toeristen is overgenomen door de wethouder, de motie korsnass is weer ingetrokken omdat het nog in de raad komt, en de motie van het kruising bij het gouwtje is aangenomen, unaniem.

Onderwerp: onderzoek naar aantallen toeristen

 

Overwegende dat

-- de gemeente niet precies weet hoeveel toeristen onze gemeente bezoeken

 -- de meest recente gegevens over de aantallen toeristen uit 2000 zijn,

terwijl zich intussen enorme veranderingen hebben voltrokken,

--  voor het maken van beleid belangrijk is te weten hoeveel toeristen de gemeente Edam-Volendam per jaar bezoeken,

 

roept Groenlinks het college op

om in 2012 een onderzoek te doen waarbij wordt vastgesteld hoeveel toeristen onze gemeente bezoeken

en die gegevens te gebruiken bij het opstellen van de toeristen nota.

 

 

 

Onderwerp: Veilige schoolroute

 

 Overwegende dat:

-           De gemeente inzet op het veilig maken van de doorgaande schoolroutes;

-           Dat de verkeerssituatie op het knooppunt Zuidpolderlaan - Dijkgraaf de Ruiterlaan- Broeckgouwstraat – Gouwtje – Zuidpolderlaan  onoverzichtelijk en gevaarlijk is;

-           Dat de Zuidpolderlaan en de Dijkgraaf de Ruiterlaan een drukke doorgaande route vormen voor vrachtverkeer nu er volop gebouwd wordt in de Broeckgouw;

-           Dat dezelfde route gekozen wordt door vrachtwagens voor het bedrijventerrein in Volendam;

-           Dat die drukte zal toenemen naarmate de Broeckgouw verder bebouwd wordt, omdat de kortste route van de N 247 naar de Brockgouw via het genoemde knooppunt loopt;

-           Dat deze situatie ook zal gelden na aanleg van de “derde ontsluitingsweg”;

-           Dat de route naar de Trimaran, de sportvelden en de Singel intensief gebruikt wordt door kinderen uit Edam en Volendam die daarbij genoemd knooppunt moeten oversteken;

  

Roept het college op:

Om bij de prioriteit voor het maken van veilige schoolroutes ook bovenstaand kruispunt te betrekken en te onderzoeken hoe de huidige situatie verbeterd kan worden,

 

 

Onderwerp: Bestemmingsplan Korsnässlocatie Edam

 

Overwegende,

-              dat de Vesting Edam van oudsher een groen en autovrij karakter heeft gehad,

-              dat dit karakter voor een groot deel van de Vesting behouden is,

-              dat dit karakter ter plaatse van het Körsnassterrein omstreeks 1960 is aangetast om de aldaar gevestigde industrie voor vrachtverkeer bereikbaar te maken,

-             dat zich nu, bij de realisering van het Korsnässplan, een unieke kans voordoet om dit karakter weer te herstellen en aldus de Vesting te “helen”,

-             dat dit mogelijk is door de ingang van de parkeergarage te verplaatsen naar het te realiseren Baanplein, en de woningen Baandervesting te ontsluiten via Het Marken,

-             dat uit gedegen verkeersonderzoek door de Grontmij is gebleken dat deze ingreep slechts een beperkte en aanvaardbare toename van het verkeer in de Baanstraat met zich meebrengt,

-             dat door verplaatsing van de ingang de verkeersveiligheid in het gebied wordt verbeterd, met name ter plaatse van de kruising Baanstraat-Baandervesting, evenals de woningkwaliteit in het plan,

-             dat hiermee ook de historische stedenbouwkundige structuur van het wonen aan de Vesting wordt geëerbiedigd,

-             dat een dergelijke planwijziging geen enkele belemmering hoeft te vormen voor het autoluw maken van de Edamse binnenstad of welke verdere toekomstige verkeers¬maatregel dan ook,

-             dat ook projectontwikkelaar Rabo Bouwfonds voordelen ziet in een dergelijke planwijziging,

 

Roept het College op, deze planwijziging in het bestemmingsplan vast te leggen, en zo de Vesting weer in haar oude glorie herstelt aan het nageslacht door te geven.