Wat kunnen we verwachten van camera’s?

We lezen al jaren dat gasten na een bezoek aan de horeca vernielingen aanrichten op het Zuideinde. De bewoners zijn de wekelijkse overlast meer dan zat. Cameratoezicht zou dit moeten voorkomen. Maar trekken mensen in benevelde toestand zich echt zoveel aan van camera’s? En als in Zaandam men op de monitor ziet dat op het Zuideinde een plantenbak wordt stukgegooid of een tuinhek gesloopt dan ben je te laat. De schade is al aangericht. Hoogstens kun je de beelden gebruiken om de dader in de kraag te vatten. Hoewel ik inschat dat de pakkans uiterst klein is. Van het uitgaansleven in Volendam krijgen we niet direct een beeld van grote ongeregeldheden of agressie die de pan uitrijst. Dus welk probleem moeten die camera’s eigenlijk oplossen?

Zijn ze wel nodig?

Gemeenten mogen camera’s op openbare plaatsen hangen om de openbare orde te handhaven. Voor cameratoezicht gelden wel enkele strikte voorwaarden. Zo moeten minder vergaande maatregelen onvoldoende zijn gebleken om de openbare orde te handhaven. Ook moet de inzet van cameratoezicht niet op zichzelf staan maar in combinatie met andere maatregelen plaatsvinden. Hierbij kan gedacht worden aan betere straatverlichting of toezicht op straat. Het is onacceptabel dat bewoners van het Zuideinde zich bij ieder uitgaansweekend afvragen of vandalisme hen zal treffen. Vraag is welke maatregelen onze gemeente in de afgelopen jaren heeft genomen om dit asociale gedrag tegen te gaan.  In het voorstel lezen we hier niks over.

De gemeente Heerhugowaard wilde ooit ook cameratoezicht invoeren. Het OM gaf geen toestemming omdat de problemen niet groot genoeg werden geacht om een dergelijk zwaar middel te rechtvaardigen. Daarop besloot men beveiligers in te huren om overlastgevers aan te spreken op hun gedrag. Dit bleek na enige tijd zo goed te werken dat men besloot af te zien van camera’s.

Wat kunnen we beter doen?

Een meute van die camera’s bovenop robuuste palen wekken misschien de indruk dat de politiek daadkrachtig optreedt en de problemen aanpakt. Maar vaak blijkt dat cameratoezicht niks of weinig oplost. We kunnen het geld beter gebruiken om een paar extra beveiligers in te huren op de tijden dat het nodig is. Gewoon mensen op straat die kunnen ingrijpen als het misgaat. Zo kunnen we de overlast op het Zuideinde en in de rest van het uitgaanscentrum op een effectieve manier
aanpakken.

John Kluessien