Bewoners Noordeinde de klos met afrit.
De begroting 2007 is donderdag 9 november vastgesteld. GroenLinks heeft voor de begroting gestemd. In de begroting staan namelijk een heleboel zaken waar GroenLinks het mee eens is. De afrit bij “Willempie” is daar niet bij.
Tijdens mijn bijdrage aan het begrotingsdebat in de raad heb ik namens GroenLinks het volgende gezegd over die afrit:
“Verder staat in het programma verkeer en vervoer een afrit op het Noordeinde teneinde de parkeerplaats achter Spaander te bereiken en dan kan de Haven verkeersvrij worden gemaakt.
Verkeersvrij zijn wij het mee eens, maar niet met de oplossing. Met deze oplossing komt de gemeente alleen tegemoet aan de ondernemer Spaander en draaien de bewoners van het Noordeinde op voor de lasten. Zolang de gemeente bereid is dit soort oplossingen aan te dragen zal de ondernemer alle andere oplossingen blijven afwijzen. Door de bussen op het Noordeinde heen en weer te laten rijden, verpest je dat stuk van de Dijk en laat je de burgers die daar wonen in de kou staan.
Het mooie Noordeinde kan je maar één keer verprutsen. GroenLinks is voor een auto en busvrije dijk van het Noordeinde tot en met het Zuideinde, maar zonder afrit.”
Iedereen mag het anders uitleggen maar GroenLinks is tegen een afrit op het Noordeinde voor de bussen en auto’s met bestemming: parkeren achter Spaander.
De bewoners moeten de tol betalen voor het belang van enkele ondernemers.
Daarnaast zijn er tot nog toe geen cijfers en argumenten gegeven, waaruit zou blijken dat de afrit noodzakelijk is. Zoals GroenLinks het zegt: meten is weten.
Als het verkeerd wil gaan de bussen 4 keer over de Dijk om de mensen uit te laden en weer op te halen. Een wandelpad, waar GroenLinks op zich natuurlijk vóór is, zou volgens de plannen van het College aan de kant van de huizen komen te liggen, zodat de bussen langs het water kunnen rijden. Buspassagiers mooi uitzicht, maar bewoners en wandelaars uitlaatgas en blik. Dat is pas genieten.
Natuurlijk is GroenLinks voor een wandelboulevard en een mooie fietsroute aan de zeekant van het Noordeinde, maar zonder bussen en auto’s.
Volgens wethouder Runderkamp komen er niet zoveel bussen omdat er aan de zuidkant (Marinahaven) een parkeerterrein komt en bij het Slobbeland plaats komt voor bussen.
Als dat waar zou zijn, waarom dan toch nog een dure en lelijke afrit maken bij het Noordeinde voor die paar bussen?
Recht door Zee, VD’80 en de PvdA zijn voor een bus- en autovrije Haven, dus alleen de Haven wordt bus- en autovrij, maar vergeten dat er op het Noordeinde gewoond en geleefd wordt. GroenLinks is voor een auto en busvrije Noordeinde, Haven en Zuideinde.
Greta Blakborn, GroenLinks Edam-Volendam