Vertrouwen opgezegd

De maandag voorafgaand aan de begrotingsraad had Lijst Kras, de grootste partij in de coalitie, haar vertrouwen opgezegd in de bestuurlijke gang van zaken rond de Lange Weeren en de Purmer. Dat zat er aan te komen. Al het gedoe rond het dossier de Lange Weeren had al geleid tot het opstappen van een wethouder en twee raadsleden van deze partij en tenslotte tot een integriteitsonderzoek. Uit het rapport blijkt nu dat het wel goed zit met de integriteit, maar er worden wel kritische opmerkingen gemaakt over de bestuurscultuur. Wij van GroenLinks herkennen hier veel van. Teveel zaken worden door de coalitie van tevoren afgekaart, zonder openbaar debat in de raad. Dat is jammer, want zo’n debat is er niet voor de show, maar juist om plannen aan een kritische toets te onderwerpen. De tegenstem zorgt juist voor betere plannen. Als je te weinig oor hebt voor die tegenstem - ook als die van binnenuit komt - kun je erop wachten dat het een keer misgaat.

Motie van vertrouwen

Het college wil door. De drie overgebleven coalitiepartijen (CDA, Zeevangs Belang en VVD) kwamen met een “motie van vertrouwen”. Geen woord over wat er allemaal was misgegaan, de bestuurlijke wanorde of leren van fouten. De oppositiepartijen weten nog steeds niet wat er precies aan de hand is. Met één tegenstem, die van mij, is de motie aangenomen. Ik vertrouw de mensen wel hoor, maar ik vertrouw er niet op dat het vanzelf goed komt. Eerst een indringend gesprek over de aanbevelingen van het rapport. De lucht klaren, duidelijkheid scheppen en dan pas door.

Algemene beschouwing

Onze fractievoorzitter Nico van Straalen besprak de begroting. Die is beleidsarm vanwege de komende verkiezingen. Onterecht vond hij. We hebben teveel problemen en geen tijd te verliezen. Denk aan de wooncrisis, de klimaatcrisis, de energieprijzen die de pan uit rijzen, de coronapandemie niet te vergeten, de afnemende biodiversiteit, etc. En die komen hard aan, ook in onze gemeente. We zijn een welvarende gemeente met goede voorzieningen. En dat moet zo blijven of nog liever zelfs beter worden. De stem van de coalitiepartijen zit al in de begroting. De stem van de oppositie klinkt door in de moties die ze indient.

Onze aanvullende moties

• We vroegen om meer creativiteit in het zoeken naar woonoplossingen zoals woningsplitsen, woningdelen, tiny houses/prefab woningen, leegstaande panden tijdelijk benutten, etc. Teveel aandacht gaat naar de Lange Weeren, maar binnen de bebouwde kom zijn er nog genoeg plekken aan te wijzen waar ook gewoond kan worden. Betaalbaar. Het college wil dit ook wel. We gaan ermee aan de slag in de komende Woonvisie.

• Ons Natura 2000 grondgebied ziet er zo op het oog mooi uit, maar kijk je beter dan zijn er allerlei problemen. We gaan alles op een rijtje zetten en de problemen in samenhang bekijken. Met de bedoeling ze op te lossen en de natuurkwaliteit van het gebied te verbeteren. Onze motie daarover, samen met Zeevangs Belang ingediend, is unaniem aangenomen.

• We hebben ons aangesloten bij een motie van de PvdA over zelfbewoningsplicht. Een heel verhaal, dat erop neerkomt dat je een huis koopt om erin te wonen, niet om ermee te speculeren. Unaniem aangenomen.

• Samen met CDA een motie: “Kunst&Cultuur maken het leven leuk”. Meer geld voor cultuur. Unaniem aangenomen.

• Motie Aanpak Energiearmoede samen met PvdA. De hoge energieprijzen treffen mensen met een smalle beurs het hardst. Kijk waar je steun kunt bieden op korte termijn en waar je kunt helpen bij isoleren etc. op lange termijn. We houden dit ook aan tot de Woonvisie.

• Onze liefdesbaby: plaats een paar deelauto’s in de Oude Kom en tel die mee om de parkeernorm te verlagen. Weer niet gehaald. Terwijl dit ons niets hoeft te kosten. Een bedrijf zet die auto’s neer en StichtingDuurzaamWaterland (van de windmolens) garandeert de eerste tijd de inkomsten voor als het tegenvalt. Nieuwe dingen moeten wennen. We blijven proberen, want het is gewoon een goed idee: huur een deelauto als je niet zo vaak een (tweede) auto nodig hebt.

Van andere partijen waren nogal wat moties. Drie ervan wilden de hogere afvalkosten subsidiëren. Daar zijn wij niet voor. We hebben veel meer afval dan gemiddeld in Nederland. Het beter scheiden (papier, glas en GFT) is de weg vooruit. De wethouder wil er nog naar kijken. We eindigen met goed nieuws: Er was ook een motie over De Zwerver: het schip van kunstenaar Wijnand Nieuwenkamp komt zeer waarschijnlijk terug naar Edam, waar het hoort. Het college gaat haar best doen.

Al met al kunnen alle partijen terugkijken op een vruchtbare dag. Iedere partij krijgt een beetje haar zin en onze gemeente wordt er beter van. En daar gaat het tenslotte om.

John Kluessien