“Wilt u meer of minder Marokkanen?” “Minder, minder, minder”, antwoordde de zaal. Later bleek  dit antwoord van tevoren gerepeteerd. “Dan gaan we daar voor zorgen”, antwoordde Geert Wilders. Dit voorval vond plaats in 2014 na afloop van een verkiezingsdag. Sindsdien hebben Geert Wilders en zijn partij de PVV geen daden ondernomen om te zorgen voor minder Marokkanen. Het is bij woorden gebleven. Maar juist vanwege deze woorden moest Geert Wilders zich verantwoorden voor de rechter. Afgelopen vrijdag was de uitspraak: Geert Wilders had deze uitspraak niet mogen doen.

In Volendam is Geert Wilders mateloos populair. Hij scoort bij verkiezingen met zijn partij hier het hoogste percentage van heel Nederland. Misschien hebt u invloed op deze man. Sinds 2014 is hij stelselmatig  bezig te zagen aan de pijlers van onze rechtstaat. Tegelijkertijd stijgt zijn partij in de peilingen.

De Tweede Kamer is de wetgevende macht. Geert Wilders is zelf ook Kamerlid. Hij heeft al meerdere keren de hele Tweede Kamer uitgemaakt voor Nepparlement. De hoogste instantie van het land, de Tweede Kamer, is dus maar namaak, nep, niks waard.

Tijdens de rechtszaak heeft hij de rechters als neprechters gekwalificeerd. Volgens Geert zijn ze knettergek, allemaal lid van D’66 en de uitspraak van zijn zaak lag al in de la voordat de zitting begon. Hij was al van tevoren veroordeeld. Hiermee diskwalificeert Geert Wilders dus ook de rechterlijke macht. Iedere Nederlander moet kunnen rekenen op een onafhankelijk en eerlijk proces, maar volgens Wilders is ook de rechtspraak maar nep.

Met een nepparlement en neprechtspraak blijft er weinig meer over van onze grondwet. In de grondwet staan de grondrechten en de organisatie van ons land beschreven. Nederland staat steevast hoog in de top tien van landen als het gaat om  “Wat is het rijkste land?”, “Waar is de minste corruptie?”, “Waar zijn de mensen het gelukkigst?”, “Waar is een onafhankelijke rechtspraak?”, “Waar is de persvrijheid gewaarborgd?” Vergis je niet. We zijn zo rijk, gelukkig en vrij dankzij een grondwet en goed functionerende rechtstaat. En daarom moeten we ons neer leggen bij een uitspraak van de rechter. Zoals de Rijdende Rechter het zo mooi zegt na een vonnis: “Dit is mijn uitspraak en hiermee moet u het doen.”

De rechter heeft naast zijn uitspraak dat Geert Wilders zich schuldig heeft gemaakt aan racistische uitlatingen bovendien geoordeeld dat hij onwaardig handelt  als Kamerlid door met zoveel minachting de rechterlijke macht in twijfel te trekken. Zoals een gestorte betonnen fundering een sterke bekisting nodig heeft zo moet onze vrijheid afgebakend worden door wetten, rechtspraak en rechters. Zonder rechtspraak geen vrijheid. Wilders kiest een pad, dat kan leiden chaos. President Clinton zei ooit: ”It’s the economy stupid!” Een goed draaiende economie moest het uitgangspunt van zijn beleid worden. Hij zag het verkeerd. Het is de grondwet domoor! Dat is de basis voor ons geluk en voorspoed. Als de grondwet niet gerespecteerd wordt stort het hele bouwwerk langzaam maar zeker in. Willen alle vrijgevochten Volendammer fans van Geert hem aub hierop wijzen?

John Kluessien

(NB: dit is een persoonlijke bijdrage van John Kluessien uit de NIVO van 14-12-2016. GroenLinks Edam-Volendam heeft ervoor gekozen om het artikel ook te publiceren.)