Op ons artikel in de NIVO van 13 augustus over het Europaplein heeft GroenLinks nogal wat reacties ontvangen. Daarin schreef ik over de levendige sfeer tijdens een beachvolleybaltoernooi op het plein in de bouwvak en ik vroeg mij af hoe we het Europaplein gezelliger konden maken. Bijvoorbeeld met een terras. Sommige lezers vroegen zich af of we al niet genoeg horeca hebben. Anderen kwamen met originele inrichtingsvoorstellen voor het plein: voorbeelden van een plein dat men op vakantie had gezien. Het onderwerp werd ook wat breder getrokken: niet alleen het plein maar ook de parkeerproblemen en overlast van rondjesrijders op zoek naar een parkeerplaats in de omliggende straten. Had GroenLinks hier eigenlijk wel aan gedacht?
Invulling van het plein
Afgelopen week liep ik ’s middags langs het Europaplein. Een vrij grote groep toeristen met kinderen bracht er de tijd door. Ze hadden een bal, een springtouw en stoepkrijt. Een ploegje was aan het voetballen, een paar meisjes waren aan het hinkelen en een ander groepje was aan het touwtjespringen. Ouders deden mee of keken toe. Het was een leuk schouwspel en andere mensen bleven, net als ik, even staan of gingen op een bankje zitten om te kijken. Wat hier toevallig ontstond zou je ook kunnen stimuleren. Er staan wel een paar bankjes, maar er is meestal niks te zien, dus waarom zou je gaan zitten? Denk aan een hinkelbaan, een doel, een basketbalnet, iets met water (fonteintjes die willekeurig beginnen of stoppen met spuiten), een podium, een klimrek, een groot schaakspel en ga zo maar door. Een terrasvoorziening voor overdag zou ook een van de mogelijkheden kunnen zijn.
Bereikbaarheid
Als je niet meer tot op de stoep van een winkel met de auto kunt komen wil dat niet zeggen dat het bedrijf onbereikbaar is geworden. Mensen kunnen ook heel goed lopen of fietsen. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat de bestemming aantrekkelijk genoeg is gemaakt zodat de klanten het kleine ongemak voor lief nemen. Dus een gezellig plein, goede voorzieningen voor de fiets (bijvoorbeeld overkapte stalling voor als het regent), goede routes ernaar toe, etc. Het Europaplein en omgeving zou met name een gebied moeten zijn voor voetgangers en fietsers, niet in de eerste plaats voor de auto.
Nieuwe aanpak
Er zijn veel verschillende en op het oog soms ook strijdige belangen in het geding bij een nieuwe invulling van het Europaplein. Bewoners, ondernemers en de gemeente moeten er samen uit zien te komen. Onze gemeente bestuurt bij voorkeur top down waarbij weinig ruimte overblijft voor overleg met belanghebbenden. Het college doet een voorstel, een raadsmeerderheid stemt veelal gedwee in met de voorstellen van de eigen wethouder en pas bij de uitvoering blijkt wat er allemaal aan schort. Zaken worden dan weer provisorisch teruggedraaid of helemaal afgeblazen. De invulling voor het Europaplein en omgeving leent zich uitstekend voor een werkwijze die van onderaf plaatsvindt. Onze gemeenteraad stelt dan de kaders vast: wat is het budget, wat zijn de problemen, waar moet de oplossing aan voldoen, attributen moeten verplaatsbaar zijn in verband met markt of kermis, wie zijn de belanghebbenden, hoe zorgen we voor een goede bereikbaarheid, etc. Vervolgens gaat een delegatie van bewoners en ondernemers onder leiding van bijvoorbeeld een (landschaps)architect aan de slag. Men houdt goed contact met de eigen achterban en de ambtenaren. Uiteindelijk komt er een voorstel dat voldoet aan de gestelde kaders en wordt het plan uitgevoerd. Ik stel de gang van zaken nu erg soepel voor, de praktijk is veelal weerbarstiger, maar de kans dat de uitvoering alsnog zal stranden is minimaal. Het grootste verschil is dat de meningsverschillen nu in de voorbereidingsfase duidelijk worden en niet pas tijdens de uitvoering van het plan aan het licht komen. Na de vuurwerkramp in Enschede heeft men voor deze werkwijze gekozen om de wijk Roombeek weer op te bouwen. Het is een prachtige buurt geworden. Op die manier kunnen wij ook ons dorphart nieuw leven in blazen. Mocht u zelf ideeën hebben: op onze facebookpagina kunt u ze kwijt.
John Kluessien