GroenLinks was bij de raadsvergadering vorige week de enige partij die zich tegen de aanleg van de derde ontsluitingsweg keerde. Deze weg wordt aangelegd dwars door het weiland tussen Edam en Volendam, van de N247 naar de Dijkgraaf Poschlaan. GroenLinks vindt de weg onnodig omdat verbetering van het bestaande wegennet voldoende is om de verkeersknelpunten in de gemeente op te lossen. Dit blijkt duidelijk uit het onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren.

Voor de Broeckgouw?

Dat kleine stukje weg houdt de gemoederen al jaren bezig. De aanleg werd altijd gemotiveerd vanuit de bouw van de Broeckgouw. Doordat er achterin de gemeente steeds meer huizen verrijzen wordt het bij de uitvalswegen van de gemeente steeds drukker. De aanleg wordt dan ook bekostigd vanuit de grondexploitatie van de Broeckgouw: de huizenkopers in de Broeckgouw betalen mee aan de derde ontsluitingsweg. Maar wettelijk mogen niet alle kosten van die weg op de Broeckgouw drukken, daarom wordt nu ook de Lange Weeren bij de financiering betrokken.

De ‘MER’: nulplusvariant beter alternatief
In de gemeenteraad ging het om de milieueffectrapportage (MER): een onderzoek naar de milieueffecten van de aanleg, verdiept of op maaiveld. Bij zo’n studie moet ook altijd een referentiescenario bekeken worden; dat was hier de “nulplusvariant”. In die variant wordt geen nieuwe weg aangelegd maar worden de bestaande wegen en kruispunten kritisch bekeken en verbeterd. Uit deze MER blijkt dat de “nulplusvariant” de meest milieuvriendelijke oplossing is. Lazen we dat goed? Ja dat lazen we goed. Waarom kiest de gemeente, en met haar alle politieke partijen, een traject dat minder milieuvriendelijk is? Omdat men vindt dat andere argumenten zoals de financiën en de afwikkeling van het verkeer zwaarder wegen. Maar niet voor GroenLinks.

Derde ontsluitingsweg geen echte oplossing

De gemeente heeft ook het nut en de noodzaak van deze weg laten onderzoeken. Daaruit blijkt dat de knelpunten in het bestaande wegennet kunnen worden opgelost met maatregelen bij een aantal kruispunten. De knelpunten doen zich voor in Edam op de Singelweg, de Dijkgraaf Poschlaan, het kruispunt met de Zuidpolderlaan, en in Volendam de Populierenweg, de Julianaweg, de Heideweg en de Zeddeweg. Verbetering van de kruispunten lost al een hoop op. Sterker nog: ook als de derde ontsluitingsweg is aangelegd moeten deze knelpunten nog steeds opgelost worden. Daar komt nog bij dat de Zuidpolderlaan en de Dijkgraaf de Ruiterlaan helemaal buiten beschouwing gelaten zijn, terwijl het verkeer daar toch aanzienlijk zal toenemen als de derde ontsluitingsweg aangelegd wordt. De derde ontsluitingsweg lost verkeerstechnisch dus nauwelijks iets op.

Derde ontsluiting verknoopt met Lange Weeren

Daarbij komt nog dat de derde ontsluitingsweg gekoppeld is aan de aanleg van de Lange Weeren. Niet alleen loopt de ontsluiting van de Lange Weeren deels over grond die in eigendom is van de projectontwikkelaar die de Lange Weeren zal gaan ontwikkelen, maar ook is bebouwing van de Lange Weeren nodig om de kosten van de derde ontsluiting (gedeeltelijk) te dekken. Volgens de provincie mag de Lange Weeren niet op de Zeddeweg ontsloten worden, zogenaamd omdat dit een provinciale weg is. Maar de N247 is ook een provinciale weg. Het argument van de provincie is dus een gelegenheidsargument. De gemeente had hier gemakkelijk door heen kunnen prikken als ze de Lange Weeren had willen ontsluiten op de Zeddeweg.

Het milieu moet zwaarder wegen

Wegen worden nooit aangelegd om het milieu te verbeteren, dat begrijpt iedereen. Wegen schaden het milieu, de natuur en het open landschap. Daarom moet je je wel tweemaal bedenken als je een weg dwars door een stukje weiland aanlegt. Als er een “meest milieuvriendelijke alternatief” is dat niet alleen op milieupunten maar ook op verkeerstechnische punten beter scoort moet je dat alternatief kiezen, vindt GroenLinks. Je moet de groei van het autoverkeer niet zien als een tsunami die nu eenmaal over je heen komt. Iedereen weet dat die neiging bestaat, maar als overheid moet je er tegenin gaan. De groei van het autoverkeer is iets wat je in goede banen moet leiden, en waar mogelijk moet beteugelen, met aandacht voor fietsers en ander langzaam vervoer. De gemeente heeft de plicht om voor zijn inwoners te streven naar een veilige en gezonde leefomgeving.

Nico M. van Straalen

Fractie GroenLinks