Het woord ‘sympathiek’ was niet van de lucht tijdens de raadsvergadering van 28 juni. De raad besprak de besteding van het overschot 2011 (u leest het goed: een positief saldo, niet minder dan 2,1 miljoen). GroenLinks diende een amendement in om een klein gedeelte daarvan (100.000 euro) te besteden aan knelpunten in het langzaam verkeer. Maar zomaar een amendement van GroenLinks steunen, hoe sympathiek ook, dat kunnen de coalitiepartijen niet over hun hart verkrijgen. Uiteindelijk bleek de oppotneiging zo sterk dat ze tot hun eigen verrassing moesten concluderen: al het geld is nu wel bestemd maar er is feitelijk niks besteed aan een doel waar we het eigenlijk over eens waren.

De gemeente Edam-Volendam houdt regelmatig aan het eind van het jaar een flink bedrag over omdat lang niet alle activiteiten die men zich voorgenomen had ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Elk jaar weer blijkt dat er projecten begroot worden waarvan een leek al op zijn klompen kan aanvoelen dat die plannen in het lopende jaar niet aangepakt worden omdat het ontbreekt aan ambtelijke staf. Ook dit jaar was er weer een positief rekeningresultaat van maar liefst 2,1 miljoen euro.

Het college stelde voor om die 2,1 miljoen te verdelen over negen bestemde reserves. Sommige bestemmingen lagen al vast omdat er afspraken over gemaakt waren, maar andere bestemmingen waren relatief arbitrair en het was aan de gemeenteraad om daar over te beslissen. Maar van een aantal van de reserves kun je nu al voorspellen dat er in de komende jaren geen beroep op gedaan zal worden omdat er nog helemaal geen plan voorligt. Wij noemen dat oppotten. Ook de accountant heeft al eens opgemerkt dat dit geen goed beleid is. Wat is er dus logischer dan een klein deel van het overschot te besteden aan knelpunten die door iedereen gezien en gevoeld worden?

De GroenLinks Werkgroep Langzaam Verkeer heeft samen met de Lokale Fietsersbond Edam-Volendam en de Voetgangersvereniging Edam-Volendam een inventarisatie gemaakt van beroerde situaties waar voetgangers en fietsers dagelijks mee te maken hebben: gevaarlijke oversteken, te smalle voetpaden, onhandige routes, noem maar op. U heeft in het afgelopen half jaar elke week een artikel over dit onderwerp kunnen lezen, compleet met een foto van de verkeerssituatie. In totaal hebben we 20 van zulke stukjes gepubliceerd. De werkgroep heeft daar weer vijf knelpunten uit gekozen voor opname in het amendement.

Dat zo’n ‘sympathiek’ amendement vreemd genoeg toch niet kan rekenen op steun van de coalitie valt vooral op doordat PvdA-wethouder Luijckx, nota bene, zowel over Financiën als over Verkeer gaat. Deze combinatie van portefeuilles zou eigenlijk gunstig moeten werken voor de oplossing van verkeersknelpunten, maar het tegendeel is het geval. De oppotverslaving die al jarenlang heerst in de gemeente lijkt nu ook op hem overgeslagen te zijn met het teleurstellende resultaat dat er wederom geen geld beschikbaar is voor langzaam verkeer, zelfs niet als er genoeg van over is. En dat vinden wij van GroenLinks een bedenkelijke situatie, een PvdA-wethouder onwaardig.

Nico van Straalen