Aanlegsteiger Etersheim

Over de aanlegsteiger voor de bruine vloot was vóór de raadsvergadering al beroering. De aanlegsteiger valt minstens €200.000 duurder uit door de gestegen bouwkosten. Daarnaast heeft de provincie laten weten dat de beloofde subsidie er mogelijk niet komt. Hierdoor is het ineens onzeker of de aanlegsteiger er nog wel gaat komen. GroenLinks is net als de wethouders en andere partijen zeer ontstemd over dit besluit. De provincie heeft afspraken gemaakt over de meekoppelkansen en de subsidies. Nu past zij op eigen houtje de regels aan tijdens het spel. Dat mogen we niet laten gebeuren! Wethouder Schilder gaf aan in gesprek te gaan met het provinciale bestuur om te kijken of er toch niet meer subsidie kan komen.

De aanlegsteiger heeft echt meerwaarde voor onze gemeente. Door de steiger kunnen toeristen met een historisch schip de Etersheimer Braak, het Schooltje van Dik Trom en het museum de Waterwolf bezoeken. Het past perfect bij het kleinschalige toerisme dat we zo graag willen. GroenLinks, PvdA en de VVD kwamen daarom met een voorstel dat het college oproept om alles te doen om de aanlegsteiger alsnog te realiseren. Ons voorstel werd omarmd door wethouder Bootsman. Zij gaf aan dat het college dit ziet als steun voor het werk dat al op de achtergrond plaatsvindt. Voor GroenLinks is dit ook een signaal naar de provincie: wij vinden de aanlegsteiger bij Etersheim belangrijk, dus houd je aan de afspraak.

Afrit Noordeinde

Het tweede hete hangijzer van de avond was de afrit bij het Noordeinde. In 2021 heeft de gemeenteraad besloten de afrit te willen laten aanleggen. GroenLinks en de PvdA zijn hier altijd fel tegen geweest. De komst van een afrit verpest het authentieke karakter van de dijk, waar vele bezoekers voor naar Volendam komen. Ook denken wij dat de afrit tot meer autoverkeer over het Noordeinde gaat leiden. Bovendien vonden wij de kosten van €250.000 tot €450.000 bizar veel voor dit project. Voorstanders wezen op de bereikbaarheid van Hotel Spaander en de andere ondernemers op de dijk. Ondanks dat dit argument makkelijk te ontkrachten is (toeristen willen best een stukje lopen) stemde de meerderheid juichend in.

Inmiddels blijkt dat de afrit niet kan worden aangelegd tijdens de dijkverzwaring. Daardoor is het geen meekoppelkans meer, wat de kans op subsidie heel erg klein maakt. Samen met de extreme prijsstijgingen in de bouwsector maakt dit de afrit flink duurder. Dat terwijl het nieuwe management van Hotel Spaander totaal geen waarde lijkt te hechten aan het project. Wil de gemeenteraad echt €600.000 tot misschien wel €900.000 aan gemeenschapsgeld uittrekken voor een afrit aan het Noordeinde? Een afrit die bovendien niets toevoegt aan het toerisme en de recreatie van onze gemeente? Op deze vraag kwam geen antwoord. Zelfs Volendam80 – altijd een fervent voorstander – hield haar kaarten nog strak tegen de borst.

Maak een keuze!

Wethouder Schilder deed een poging om de gemeenteraad een voorkeur uit te laten spreken. Hij kreeg het niet voor elkaar. De meeste raadsleden willen een afrit én een aanlegsteiger, kijken of beide goedkoper kunnen, het geld voor de zekerheid vasthouden, enzovoort. Oftewel: doe ons maar alles tegelijk tegen een redelijke prijs. Voor GroenLinks is het duidelijk. Wij willen doorgaan met de aanlegsteiger en stoppen met de afrit. De aanlegsteiger voegt echt iets toe aan het toerisme en de recreatie in de gemeente, en die malle afrit niet. We hopen dat de gemeenteraad bij een volgende bespreking wél een heldere keuze maakt. Als niet alles meer kan moet de gemeenteraad de knoop doorhakken.

Sean Tol