Vorige week konden we in de NIVO lezen dat voor de bouw in de nieuwe woonwijk Broeckgouw in Volendam maar liefst 120.000 kubieke meter zand aangereden moet worden. Hiervoor zijn 18 vrachtwagens nodig die elk 9 keer per dag gaan aanrijden door Edam. Een eenvoudig rekensommetje leert dat er dan 324 vrachtwagenbewegingen per dag plaatsvinden via de route Singelweg, Dijkgraaf Poschlaan, Zuidpolderlaan, Dijkgraaf de Ruiterlaan. Driehonderdvierentwintig! Dat betekent elke 2,5 minuut een vrachtauto, van ’s ochtends 6 uur tot ’s avonds 7 uur, en dat drie maanden lang!
De wegen van Edam zijn helemaal niet ingericht op deze enorme colonne. Iedereen die in Edam-Zuid woont, weet inmiddels dat die enorme vrachtwagens flink doorrauzen. Als je met je auto daartussen rijdt, word je er gewoon bang van. Als je over de Zuidpolderlaan fietst heb je moeite om je stuur recht te houden wanneer er een massa van meer dan tien ton op een halve meter afstand voorbijraast.
GroenLinks heeft al eerder vragen gesteld over het vrachtwagengeweld en aangedrongen op de onmiddellijke instelling van een maximumsnelheid van 30 km per uur op de Zuidpolderlaan. Ter hoogte van de kruispunten Zuidpolderlaan – Broekgouwstraat – Dijkgraaf de Ruiterlaan is de situatie helemaal gevaarlijk omdat juist daar veel kinderen passeren op weg naar de school Trimaran.
De wethouders van Verkeer en van Ruimtelijke Ordening hebben GroenLinks verzekerd dat ze speciale maatregelen gaan treffen om de enorme colonne in goede banen te leiden.
·
Bij de Singelweg komt een verkeersregelaar
·
Bij de ingang naar de Trimaran komen klaar-overs
·
Er gaat een maximum snelheid van 30 km per uur gelden
·
De aannemer wordt erop aangesproken als er te hard gereden wordt.
De vraag is of dit voldoende is. Gelukkig zal het voetgangersstoplicht op de Dijkgraaf Poschlaan de colonne regelmatig tot stilstand brengen. GroenLinks wil dat de gemeente het transport helemaal stillegt rondom de aanvangs- en uitgangstijden van de scholen, wanneer er veel kinderen en fietsers op straat zijn. Met bouwverkeer van een dergelijke omvang door een woonwijk hebben de gemeente en de aannemer een grote verantwoordelijkheid op zich genomen. Wij gaan ervan uit dat ze zich daarvan bewust zijn, maar houden ondertussen ons hart vast.
Nico van Straalen