Waarom is GroenLinks nodig in de gemeente Edam-Volendam?

“GroenLinks vertegenwoordigt in de gemeenteraad het geluid van mensen die een progressieve samenleving willen waarin duurzaamheid en sociale gelijkheid de boventoon voeren. Wij vinden de natuur en het open landschap in onze omgeving erg belangrijk. Daarom hebben we ons als enige partij in de gemeenteraad gekeerd tegen de aanleg van een industrieterrein in de Purmer.''

''We pleiten al jaren voor creatieve oplossingen voor de woningnood. De woningnood onder jongeren en senioren kan opgelost worden door de ruimte binnen de bebouwde kommen goed te gebruiken. Het is helemaal niet nodig om de weilanden vol te zetten met dure eengezinswoningen. GroenLinks is de enige partij die weerstand biedt aan het ouderwetse groeiscenario. Daarom is GroenLinks hard nodig.”

Welke oplossingen heeft GroenLinks voor de toekomst?

“GroenLinks wil de energie die we gebruiken zelf gaan opwekken. De middelen hiervoor komen via energiecoöperaties in handen van onze inwoners, waardoor de winst binnen de gemeenschap blijft. Nu heeft de gemeente een duurzaamheidsagenda, maar doet zelf nauwelijks iets. Wij vinden dat de gemeente meer initiatief moet nemen, door gebruik te maken van de innovatiekracht van onze eigen ondernemers.''

''Duurzame energie die opgewekt wordt met zonnepanelen of windmolens moet lokaal gebruikt en opgeslagen worden, niet teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Je kunt het koppelen aan een warmtenet dat energie naar de huizen voert of aan een lokaal oplaadstation voor elektrische auto’s. En de gemeente verdient eraan!”

Waarom noemen jullie GroenLinks menselijk?

“GroenLinks strijdt voor gelijkheid en inclusiviteit. Nog steeds hebben etnische minderheden, mensen van kleur, LHTBers en gehandicapten het moeilijk en ervaren ze soms regelrechte discriminatie. We vinden eerlijkheid en integriteit van handelen erg belangrijk, in het dagelijks leven maar ook bij grote politieke kwesties. Maatschappelijke discussies zoals rond Zwarte Piet, moet je niet uit de weg gaan maar met elkaar bespreken.”