Herstelplan voor de natuur

Er zijn visionairen die een uitweg zien. Sinds 2017 heeft Nederland een herstelplan biodiversiteit. Over het hele land zijn groepen mensen bezig om de achteruitgang een halt toe te roepen. Deze groepen bestaan uit burgers die samen met gemeenten, agrariërs en ondernemers kijken wat ze kunnen doen op lokale schaal. Dat moet ook in Edam-Volendam gebeuren, vindt GroenLinks. Een goede aanleiding is het Groenbeleidsplan van de gemeente, dat binnenkort voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. De eerste stappen zijn al gemaakt. Onze gemeente is lid geworden van Operatie Steenbreek, een landelijk initiatief dat probeert om mensen bewust te maken van hun directe omgeving en die zo in te richten dat de natuur een kans krijgt. Maar het ontbreekt nog aan een overkoepelende visie over wat je eigenlijk wilt met zo’n groenbeleidsplan. GroenLinks wil bijdragen aan deze discussie.

Definieer basiskwaliteit

Om te weten welk groenbeleid je moet voeren, moet je eerst weten waar je naartoe wilt. Stel bijvoorbeeld normen ten aanzien van de hoeveelheid vierkante meter openbaar groen, het aantal grote bomen, de vogelsoorten die voorkomen in de bebouwde kom en in het weiland, de diversiteit van waterbeestjes in de sloten, enzovoort. Het gaat daarbij niet om zeldzame soorten waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Gewone soorten moeten gewoon blijven en de minimale vereisten die zulke soorten stellen aan de omgeving moeten gehandhaafd worden. Dat is de basiskwaliteit. Vanuit daar kun je omhoog werken. Als niet duidelijk is wat de basiskwaliteit is werk je in het wilde weg. Het risico bestaat dat je na een tijdje niet meer weet wat normaal is.

Groenbeleidsplan

Het groenbeleidsplan moet niet alleen ambitieus zijn, maar ook vooral concreet. Welke doelen willen we bereiken en hoe gaan we dat realiseren? Het is niet iets dat een inwoner in zijn eentje voor elkaar kan krijgen. De gemeente moet samen met ondernemers en agrariërs aan de slag. Er zijn genoeg boeren die wat willen in onze gemeente, zoals bloemrijke akkerranden en weilanden met bloemen. Er zijn genoeg bewoners die hun directe omgeving willen vergroenen. En er zijn genoeg ondernemers die groen en duurzaamheid hooghouden in de missie van hun bedrijf. Die krachten moet de gemeente mobiliseren.

In de begrotingsraad van 7 november zal GroenLinks het college middels een motie oproepen om een basiskwaliteit vast te leggen en deze aan te houden in de uitvoering van het groenbeleid.

Nico van Straalen, fractievoorzitter GroenLinks Edam-Volendam