Fiets ‘m erin

“Aardappelsalade” staat op de menukaart. Maar zonder aardappels. En de andere smakelijke ingrediënten zitten nog in de verpakking. De chef-kok trekt geen zout. Hij is druk in gesprek met de gasten. Het “Verkeersplan Edam-Volendam” in een notendop.

 

Het Verkeersplan Edam-Volendam is na een intensief traject samen met betrokken burgers tot stand gekomen.  Maar er wordt geen richting gegeven aan de belangrijkste conclusie uit het plan: Het centrum van Volendam en ook van Edam slibt dicht en moet autoluw worden. De veiligheid van fietsers, voetgangers, ouderen en kinderen komt in het nauw. Voor een aantal  knelpunten zijn oplossingen bedacht. Sympathieke maatregelen, dat wel. Maar aan het heikele onderwerp van een vollopend centrum en het parkeerprobleem wil een meerderheid van de politieke partijen de vingers niet branden. Dat kost zetels! Decennialang al  staat de bereikbaarheid met de auto op de eerste plaats. Onze wijken en straten zijn er op ingericht. En nu lopen we tegen de grenzen aan.

Een greep uit de 29 voorgestelde oplossingen

Voorrang voor fietsers op alle rotondes; eenrichtingsverkeer in een aantal straten in het centrum van Edam; het veel te smalle fietspad aan het Bootslot wordt aangepakt; onderzoek naar overslag van lading van zware vrachtauto’s naar kleine elektrische voertuigen; extra fietsnietjes in het centrum van Volendam; voetgangersoversteekplaatsen worden veiliger gemaakt. Meteen doen.

Minder auto’s hoe doe je dat?

Maatregelen om het autoverkeer terug te dringen worden vaak geframed als “autootje pesten”. Politici willen er niet aan. Moeten we dan op onze handen blijven zitten en tijd verliezen? Er is een uitweg. Denk andersom en besef dat wie op de fiets zit niet met de auto gaat. Verleid de mensen tot het nemen van de fiets voor korte afstanden in het dorp. Een droombeeld, want als een Volendammer op nr. 21 woont en hij moet naar nr. 23 in dezelfde straat dan neemt hij de auto, wist Loek Kras te vertellen in de gemeenteraad. Maar je weet toch: verleiden doe je met een zwoele blik, een innemende oogopslag en met aandacht voor de persoon in kwestie. Wij mensen zijn vaak lui en we kiezen voor het gemak. Hou dat vast. Want wat als je in de watten wordt gelegd, je sneller bij je bestemming bent, het veiliger is en je bij aankomst goede voorzieningen aantreft? Dan lukt het misschien toch om meer mensen op de fiets te krijgen. Aan de slag.

Enkele autoluwe ideeën

  • Pak de kaart van Volendam erbij en je ziet dat er genoeg binnendoor fietsroutes te verzinnen zijn die omrijden voorkomen. Een paar voorbeelden: van Blokgouw 8 naar de Stient via een brug over het water; van het Don Bosco College langs de voetbalvelden naar de Zonnesingel; van de Broeckgouw achter de tennisvelden langs naar de Urkerstraat; een fietsbrug over de Calkoengracht richting Havenhof.
  • Maak mooie overdekte fietsenstallingen. Met perslucht, oplaadpunten voor e-bikes en zonnepanelen op het dak voor stroom. Zo nodig ten koste van een parkeerplaats.
  • Deelbakfietsen (elektrisch uiteraard) voor de zwaardere boodschappen. Met een app te huren.
  • Een centraal overslagpunt voor al uw internetbestellingen. Een groeimarkt. Met de Elektrische Bakfiets Bezorgdienst (EBB) worden de goederen thuisbezorgd.
  • U doet zelf relaxt uw boodschappen en de supermarkt bezorgt ze met de EBB bij u thuis.
  • Neem de fietser en voetganger als uitgangspunt als je nieuwe wijken inricht of een weg opnieuw bestraat/asfalteert.
  • Toeristen parkeren buiten het dorp.

Mogelijkheden te over op weg naar een leefbaarder en autoluwe leefomgeving.

 

 

John Kluessien, GroenLinks Edam-Volendam